Uwagi do projektu z dnia 29 kwietnia 2016 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo energetyczne

W nawiązaniu do opublikowanego na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji projektu
z dnia 29 kwietnia 2016 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Prawo energetyczne, przekazaliśmy uwagi Konfederacji Lewiatan.


AKCYZA

1.       Art. 1 pkt 1 lit. c w związku z lit. d)

Dla ujednolicenia praktyki raportowania danych w raporcie odbioru oraz informacji do PARM postulujemy, żeby termin był określony jako „w terminie 5 dni po upływie miesiąca\" w miejsce proponowanych 3 dni po upływie miesiąca. W praktyce raporty odbioru są generowane w ciągu 5 dni od wprowadzenia  wyrobów do składu podatkowego. W sytuacjach skrajnych na przełomie miesiąca może wystąpić sytuacja, że mimo, że wymagane dla zwolnienia z obowiązku złożenia informacji do PARM dane będą zawarte w raporcie odbioru, to zostanie on wygenerowany po upływie 3 dnia miesiąca. Spowoduje to konieczność podwójnego raportowania danych zarówno w systemie EMCS jak i do Prezesa ARM.

2.       Art. 1 pkt 3

W naszej ocenie w przypadku tej regulacji może wystąpić naruszenie zasad swobody działalności gospodarczej. Obecnie przepis art. 78 formalnie też nie pozwala na nabycie wewnątrzwspólnotowe paliwa na rzecz podmiotu trzeciego. Jednak nieformalnie nie ma przeszkód żeby dokonać nabycia na UDT i wydać towar innemu podmiotowi (sfera własności nie podlega zgłoszeniu w zakresie planowanego nabycia). Wątpliwości budzi jak miałby wyglądać niemożność nabycia na rzecz innego podmiotu. Zakładamy, że zapis ten, ma wyeliminować sytuację braku własności paliwa dokonującego nabycia na podstawie art. 78 - przy czym w naszym rozumieniu sformułowanie na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej tak należy również interpretować w obecnym stanie prawnym.

VAT

W ocenie Konfederacji Lewiatan proponowane w nowelizacji zmiany w zakresie zapłaty podatku VAT należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wymagają zmiany także innych przepisów ustawy, w szczególności dotyczących obowiązku podatkowego w WNT (art. 20 ustawy VAT), tak aby w pełni oddana została intencja projektodawcy zawarta w uzasadnieniu.

Przykładowo dla paliw sprowadzonych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z innego kraju UE 20 sierpnia, gdzie sprzedawca wystawił fakturę 1 września, wedle projektowanych przepisów art. 99 ust. 11a i art. 103 ust. 4a ustawy VAT podatek należny, płatny będzie do urzędu celnego 20 sierpnia i wykazywany w specjalnej deklaracji za sierpień składanej do 5 września. Tymczasem zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy VAT w dotychczasowym brzmieniu podatek należny powinien też być wykazany ponownie w „zwykłej\" deklaracji VAT za wrzesień, jako że 1 września powstał obowiązek podatkowy w VAT. Wskazanym wydaje się tu zastrzeżenie w art. 20, iż art. 20 ust. 5 nie dotyczy nabyć wymienionych w art. 103 ust. 4a, dla których obowiązek podatkowy powstaje na zasadach szczególnych.

PRAWO ENERGETYCZNE

W kontekście funkcjonowania podmiotów wprowadzających paliwa na rynek krajowy (podmiot, o którym mowa w art. 78 ustawy o podatku akcyzowym - nabywający wyroby akcyzowe z zapłaconym podatkiem) uważamy, że nie powinno być alternatywy w zakresie posiadania koncesji lub wpisu do rejestru systemu zapasów interwencyjnych, o którym mowa w ustawie z dnia 16 lutego 2007 r.
o zapasach ropy naftowej. Podmioty dokonujące tego rodzaju nabyć powinny podlegać obowiązkowi posiadania koncesji wydawanej na gruncie Prawa Energetycznego przez Prezesa URE.

INNE UWAGI

Projekt zakłada wejście w życie w terminie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia. Oznaczać to będzie, że przepisy wejdą w życie w trakcie miesiąca kalendarzowego. Ponieważ podatek VAT jest rozliczany
i deklarowany miesięcznie/kwartalnie, uzasadnione jest, aby nowelizacja weszła w życie z początkiem danego miesiąca/kwartału. Vacatio legis powinno być na tyle długie, by dać przedsiębiorcom czas na dostosowanie systemów informatycznych do nowych obowiązków raportowych.       

Uzasadnione wydaje się także wprowadzenie dodatkowych obowiązków dla podmiotów świadczących szeroko pojęte „usługi obsługi nabycia paliw\". Wg. przekazywanych przez przedsiębiorców informacji wśród tych podmiotów dochodzi do największej ilości nadużyć w obrocie paliwami.

 

 

Konfederacja Lewiatan

Warszawa, 13 maja 2016 r.

KL/212/93/PP/2016