Uwagi do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym

Konfederacja Lewiatan postuluje uproszczenie procedur wynikających z art. 78 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w szczególności dla firm działających w sektorze kosmetycznym, tj. każdorazowego zgłoszenia o planowanym wewnątrzwspólnotowym nabyciu wyrobów akcyzowych do właściwego naczelnika urzędu celnego. W ocenie Konfederacji firmy powinny mieć możliwość składania zbiorczego - rocznego raportu obejmującego ilość nabytego alkoholu całkowicie skażonego.

Przedstawiony przez Ministerstwo Finansów projekt nowelizacji ustawy zakłada nałożenie na podmioty gospodarcze, które nabywają alkohol całkowicie skażony, dodatkowego obowiązku polegającego na każdorazowym zgłaszaniu zakupu takiego alkoholu.

Konfederacja Lewiatan rozumie potrzebę nadzoru nad wewnątrzwspólnotowym obrotem całkowicie skażonym alkoholem etylowym i co za tym idzie konieczność rejestracji podmiotu gospodarczego zgodnie z art. 16 ust. 1a projektu ustawy. Rejestracja podmiotów zgodnie z art. 16 bezpośrednio wiąże się z obowiązkami określonymi w art. 78 ustawy. Art. 78 ust. 1 pkt. 1) stanowi, że podatnicy są zobowiązaniu do każdorazowego zgłoszenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego planowanego wewnątrzwspólnotowego nabycia całkowicie skażonego alkoholu etylowego.

W przypadku firm, np. działających w sektorze kosmetycznym, taki obowiązek będzie dużym obciążeniem biurokratycznym. Firmy kosmetyczne kupują alkohol etylowy całkowicie skażony partiami, z częstotliwością nawet do 2-3 razy w miesiącu, w stosunkowo małych ilościach - jednorazowy zakup ok. 800-1000 kg. Każdorazowe zgłoszenie zamiaru nabycia alkoholu całkowicie skażonego będzie znacznym obciążeniem biurokratycznym zarówno dla tych firm jak i właściwych urzędów celnych. Nadmierne obciążenia mogą prowadzić do blokowania działalności. Nakłady wynikające z nadążania oraz reagowania na zmiany prawa, w tym przypadku obowiązek każdorazowego zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu celnego o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym całkowicie skażonego alkoholu, hamują rozwój firm oraz wzrost innowacyjności. W praktyce zasoby działów badawczo-rozwojowych są źle wykorzystywane, gdyż muszą spełniać kolejne wymagania administracyjne. Uwzględniając powyższe postulujemy modyfikację obowiązku zgłaszania nabycia alkoholu całkowicie skażonego nałożonego art. 78 ust. 1 pkt. 1.

W naszej ocenie wystarczające do prowadzenia nadzoru nad nabywanym wewnątrzwspólnotowo całkowicie skażonym alkoholem, powinno być z jednej strony zgłoszenie rejestracyjne zgodnie z art. 16, w którym podmiot gospodarczy jest zobowiązany, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, do określenia przewidywanej średniej miesięcznej ilości zużywanego wyrobu akcyzowego  wraz z dodatkowym zapisem umożliwiającym zgłaszanie zbiorcze planowanych w danym okresie ilości nabywanego w ten sposób całkowicie skażonego alkoholu. 

Rozumiejąc potrzebę bieżącego pozyskiwania informacji o ilości całkowicie skażonego alkoholu etylowego, który będzie przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz mając na uwadze obciążenia, jakie mogą wyniknąć z konieczności ciągłego raportowania nabycia takiego alkoholu, proponujemy umożliwienie dokonywania zgłoszeń zbiorczych z wyprzedzeniem (np. dotyczących okresów  kwartalnych lub rocznych) wraz z obowiązkiem dokonania aktualizacji takich zgłoszeń jedynie w razie ich ilościowego przekroczenia.  Innymi słowy  -  np. najpóźniej na 5 dni roboczych przed zakończeniem danego okresu czasu (kwartał lub rok) za który miałoby być zgłoszone zgłoszenie zbiorcze  -  podatnik mógłby złożyć jedno zgłoszenie, w którym wskazałby jaką ilość alkoholu całkowicie skażonego zamierza nabyć w danym kwartale (lub roku).  Mechanizm ten powinien być ograniczony wyłącznie do alkoholu całkowicie skażanego.

Mechanizm taki mógłby zawierać fakultatywne uprawnienie dla właściwego Naczelnika UC do zobowiązania do raportowania „indywidualnego" - gdyby dostrzegł potrzebę dodatkowej, wzmożonej kontroli takiego podatnika.

Należy mieć na uwadze, że legalnie działające firmy nie dokonują nadużyć w zakresie użycia skażonego etanolu.

 

Konfederacja Lewiatan

KL/435/216/2188/2016