Opodatkowanie pracownika z tytułu używania pojazdów do celów prywatnych - uwagi
2016-09-20
W związku z trwającymi pracami nad projektem ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym (druk nr 819), przekazaliśmy stanowisko Konfederacji Lewiatan do projektu.
Jak wynika z przedmiotowego projektu zmian do ustawy o transporcie drogowym oraz uzasadnienia do tego projektu, celem projektodawcy jest uregulowanie na poziomie ustawowym sposobu ustalania oraz wysokości kosztów używania do celów służbowych pojazdów niebędących własnością pracodawcy.W szczególności projekt ustawy zakłada:
- ustawowe uregulowanie zasad określania stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, wraz z minimalnym poziomem tych stawek;
- urealnienie poziomu tych stawek z uwzględnieniem ich waloryzacji.
Powyższe zmiany dotyczą przede wszystkim zasad ustalania kwot przysługujących pracownikom w związku z używaniem przez pracodawcę do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli
i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (a będących własnością tych pracowników). Niemniej jednak proponowana zmiana ma wpływ również na kwestie podatku dochodowego od osób prawnych i fizycznych, i to nie tylko w odniesieniu do kwot, które mogą być zaliczone przez pracodawcę do kosztów uzyskania przychodów w związku z wypłatą dokonaną na rzecz pracownika, ale także
w związku z każdym użyciem samochodów osobowych niestanowiących własności podatnika. Jak wynika bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 51) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych [updop] oraz art. 23 ust. 1 pkt 46) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych [updof], do kosztów podatkowych podatnika nie zalicza się wydatków z tytułu kosztów używania, dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra. Przepisy te nakładają na podatnika obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu samochodów wykorzystywanych na podstawie umów najmu i dzierżawy - w przeciwnym razie podatnik nie jest uprawniony do zaliczenia wydatków eksploatacyjnych związanych z używanymi pojazdami do kosztów podatkowych.
Z perspektywy projektowanych zmian do ustawy o transporcie drogowym niewątpliwie na aprobatę zasługują zmiany prowadzące do urealnienia wysokości stawki za 1 km, jak i wprowadzenie mechanizmów jej waloryzacji. Niemniej jednak, w opinii Konfederacji Lewiatan, w odniesieniu do powołanych przepisów updop i updof zasadnym byłoby, przy okazji zmian w zakresie samej stawki za 1 km, rozważenie ich całkowitej eliminacji.
Wynikający z powyższych przepisów obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu jest powszechnie postrzegany jako szczególnie uciążliwy obowiązek administracyjny, którego spełnienie
w istotnej części przypadków jest utrudnione (np. w przypadku samochodów wynajmowanych na bardzo krótkie okresy czasu, np. 1 dzień, dla pracowników podatnika w celu odbycia podróży służbowej). Jednocześnie ograniczenie takie nie istnieje w przypadku korzystania w tym samym celu np. z usług korporacji taksówkowej, co również potwierdza, iż ograniczenie przewidziane w powyższych przepisach nie powinno mieć zastosowania w przypadku samochodów wykorzystywanych przez podatnika na podstawie umów najmu czy dzierżawy. Brak jest natomiast racjonalnych podstaw by dyskryminować jedną formę wykorzystania pojazdów (najem i dzierżawę) względem innych form przewozu pracowników (usługi taksówkowe, przejazdy koleją, etc).
Dodatkowo, od 1 stycznia 2015 r. do przepisów updof wprowadzony został art. 12 ust. 2a, którym wprowadzono ryczałtowe opodatkowanie przychodów pracowników z tytułu używania przez nich samochodów służbowych do celów prywatnych (w wysokości 250 lub 400 zł miesięcznie w zależności od pojemności silnika pojazdu). Wobec takiego ryczałtowego opodatkowania potencjalnego prywatnego użytku pojazdów po stronie pracowników, wymóg prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu i uzależnienie od niej możliwości zaliczenia części poniesionych wydatków (z uwzględnieniem stawek za 1 km) traci swój sens - pracownik jest bowiem jednocześnie opodatkowywany z tytułu możliwości korzystania z pojazdu do celów prywatnych (natomiast nie prowadząc ewidencji przebiegu pojazdu pracodawca nie może zaliczyć wydatków z tytułu używania pojazdów do kosztów podatkowych).
Tak więc, w przypadku, gdy podatnik z uwagi na istotne obciążenia administracyjne nie prowadzi takiej ewidencji - dochodzi do podwójnego opodatkowania przedmiotowych świadczeń. Podatnik nie może zaliczyć poniesionych wydatków do kosztów podatkowych, a z drugiej strony jest zobowiązany by w tym zakresie przypisać przychód podatkowy pracownikowi. Tymczasem możliwość korzystania z samochodu służbowego do celów prywatnych jest pozapłacowym elementem wynagrodzenia pracownika i, jako jedna z form wynagrodzenia, powinna podlegać zaliczeniu do kosztów podatkowych pracodawcy.
W związku z powyższym, oprócz proponowanej zmiany w ustawie o transporcie drogowym, Konfederacja Lewiatan sugeruje również rozważenie uchylenia wskazanych przepisów updop oraz updof tak, by wyeliminowane zostało podwójne opodatkowanie kosztów związanych z używaniem wynajmowanych samochodów osobowych (/1/ brak możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych kosztów związanych z używaniem wynajmowanych samochodów oraz /2/ opodatkowanie pracownika z tytułu używania pojazdów do celów prywatnych).