Stawki akcyzy dla samochodów osobowych

Uwagi Konfederacji Lewiatan do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym i ustawy – Prawo o ruchu drogowym

 1)     W imieniu firm zrzeszonych w Konfederacji Lewiatan popieramy propozycję zakładającą wprowadzenie zróżnicowanych stawek akcyzy dla samochodów osobowych. Niższych dla samochodów spełniających najwyższe normy emisji spalin, mających silniki o małej pojemności, a wyższych dla silników o większej pojemności i niższych normach emisji spalin.

2)      W naszej ocenie proponowane zmiany ograniczą możliwość zaniżania wartości celnej samochodów w celu unikania właściwego opodatkowania, pozytywnie wpłyną na poprawę stanu środowiska naturalnego oraz zwiększą bezpieczeństwo ruchu drogowego poprzez poprawę stanu technicznego użytkowanych pojazdów.

3)      Nie dostrzegamy jednak uzasadnienia dla objęcia akcyzą samochodów dostawczych o ładowności do 3,5 tony, które obecnie nie podlegają takiemu obciążeniu.

4)      Nasze wątpliwości budzi także dysproporcja w zaproponowanych stawkach podatku w zależności od pojemności silnika. W projekcie założono, że dla samochodów spełniających najwyższą normę emisji spalin (Euro 6) wynosi:

·         przy pojemności 1500-1999 cm3 – 1950 zł,

·         przy pojemności 2000-2499 cm3 – 9000 zł, co oznacza przyrost o 362% w stosunku stawki dla poprzedniego przedziału pojemności,

·         przy pojemności 2500-2999 cm3 – 14.000 zł, co oznacza przyrost o 56 % w stosunku stawki dla poprzedniego przedziału pojemności,

·         przy pojemności 3000-3499 cm3 – 20.000 zł, co oznacza przyrost o 43% w stosunku stawki dla poprzedniego przedziału pojemności,

·         przy pojemności 3500-3999 cm3 – 27.000 zł, co oznacza przyrost o 35% w stosunku stawki dla poprzedniego przedziału pojemności,

Różnica 7050 zł pomiędzy przedziałami pojemności 1500 - 2000 cm3 i 2000-2500 cm3 jest niemożliwa do zaakceptowania (w szczególności dla samochodów dostawczych), gdyż z użytkowego punktu widzenia nie ma żadnej różnicy między tymi pojazdami. Większość producentów sprzedaje na rynku polskim samochody dostawcze z silnikami powyżej 2000 cm3. Wprowadzenie zróżnicowanej stawki akcyzy będzie prowadziło do ich drastycznej dyskryminacji w stosunku do producentów, którzy sprzedają pojazdy o znacznie niższej pojemności silników, najczęściej oscylującej wokół pojemności 1990 cm3. Jeżeli nie jest możliwe całkowite wyłączenie z opodatkowania pojazdów dostawczych – co jest uzasadnione gospodarczo, w szczególności dla małych i średnich przedsiębiorstw – to proponujemy, aby samochody dostawcze objąć jednolitą stawką akcyzy.

 

Konfederacja Lewiatan

KL/59/30/7/PP/2017