Status pacjentów w systemie eWUŚ

Poniżej treść opinii przesłanej do Tadeusza Jędrzejczyka, Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia.

W związku z istniejącymi wątpliwościami w zakresie możliwości rozliczania świadczeniobiorców, którzy zostali wskazani jako osoby nieubezpieczone w systemie eWUŚ, Konfederacja Lewiatan zwraca się z prośbą o wypracowanie jednolitej procedury postępowania, która byłaby dogodna zarówno dla płatnika publicznego, jak i dla świadczeniodawców.

Problem weryfikacji ubezpieczonych jest najtrudniejszy na poziomie podstawowej opieki zdrowotnej, ponieważ obecny stan wymusza niejako konieczność stałego sprawdzania wszystkich zgłoszonych do lekarza pacjentów, niezależnie od tego czy pacjent ten zgłosi się do placówki POZ, czy też nie. Niestety, dotychczasowe rozmowy na poziomie województw nie dają jednoznacznego rozwiązania.

Zgodnie z art. 50 ustawy z dnia 24 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych jedną z dopuszczalnych form potwierdzenia przez pacjenta prawa do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych jest złożenie oświadczenia. Oświadczenie to ważne jest przez trzy miesiące, co oznacza, że przed ich upływem podmiot leczniczy udzielający świadczeń zdrowotnych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej powinien dokonać weryfikacji pacjenta w eWUŚ. W tym miejscu rodzi się zatem pytanie czy dopuszczalne jest żądanie od pacjentów przedkładania oświadczeń raz na kwartał. A ponadto kiedy pacjent winien złożyć kolejne oświadczenie (z jaką datą) przy kończących się 3-miesiecznej płatności przez NFZ?

W naszej opinii art. 50a ustawy o z dnia 24 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wprost wskazuje, że uprawnionym do ustalenia osoby odpowiedzialnej za poniesienie kosztów świadczenia jest Narodowy Fundusz Zdrowia. Tym samym świadczeniodawcy nie mają nie tylko narzędzi, ale również nie mają prawa do dokonywania weryfikacji dokumentów otrzymywanych od pacjentów.

Koniecznym wydaje się zatem wprowadzenie platformy współpracy umożliwiającej szybkie działanie w celu wyeliminowania istniejących wątpliwości i sprawną weryfikację statusu pacjentów w systemie eWUŚ.

Przedsiębiorcy zrzeszeni w Konfederacji Lewiatan deklarują współpracę przy stworzeniu procedury weryfikacji świadczeniodawców i chętnie spotkają się z pracownikami NFZ w celu wypracowania dogodnego dla obu stron sposobu postępowania.