Wymagania dobrej praktyki wytwarzania
2017-01-30
Po analizie przekazanego do konsultacji społecznych projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Wytwarzania, zwanego dalej „projektem", przedstawiamy zastrzeżenia zgłoszone przez pracodawców zrzeszonych w Konfederacji Lewiatan.
I. Po analizie projektu wnosimy o rozważenie przyjęcia następujących propozycji zmian do załącznika projektu.
1. W zakresie części: Aneks 16 części 1. Proces certyfikacji:
1) w pkt 1.1 in fine proponujemy wprowadzić następujące brzmienie zdania:
„Certyfikacja jest przeprowadzana tylko przez Osobę Wykwalifikowaną wytwórcy lub importera, wskazanego (lub zatwierdzonego) w pozwoleniu i dokumentacji dotyczącej wprowadzania do obrotu produktu leczniczego."
- uzasadnienie: Osoba Wykwalifikowana nie jest wskazana z imienia i nazwiska w pozwoleniu i dokumentacji dotyczącej wprowadzania do obrotu produktu leczniczego.
Dodatkowo, w odróżnieniu od innych krajów członkowskich EU, w Polsce zezwolenie na wytwarzanie nie zawiera list Osób Wykwalifikowanych zatrudnionych w przedsiębiorstwie.
2) pkt 1.4.3 zdanie pierwsze nadać brzmienie:
„Każdy podział obowiązków miedzy Osobami Wykwalifikowanymi w zakresie potwierdzania zgodności serii musi być określony w umowie technicznej zatwierdzonym przez umocowane prawnie strony."
- uzasadnienie: wskazane jest ujednolicenie terminologii; w projekcie stosowane są zamiennie określenia: „porozumienie techniczne" lub „umowa techniczna". Ponadto w korporacyjnych systemach podpisywania Umów technicznych (Jakościowych) może istnieć sytuacja, że umowa nie będzie podpisana personalnie przez Osoby Wykwalifikowane, ale przez centralne jednostki zapewniające poprawność podziału obowiązków w odniesieniu do całości korporacyjnej struktury organizacyjnej.
3) w pkt 1.5.6 zdaniu wprowadzającemu nadać brzmienie:
„1.5.6 Jeżeli pobieranie prób odbywa się w miejscu wytwarzania w kraju trzecim, uzasadnienie techniczne powinno obejmować proces formalnego Zarządzania Ryzykiem Jakości, (...):"
- uzasadnienie: proponujemy zastosowanie tłumaczenia słowa „justification" na „uzasadnienie", ponieważ użycie pojęcia „porozumienie" sugeruje obowiązek stworzenia dokumentu podpisywanego przez obie strony.
4) w pkt 1.7.2:
a) zdaniu pierwszemu nadać brzmienie:
„1.7.2 Cały łańcuch dostaw substancji czynnej i produktu leczniczego aż do etapu certyfikacji jest zidentyfikowany (lub zdefiniowany) i dostępny dla Osoby Wykwalifikowanej."
- uzasadnienie: wyjaśnienia wymaga, czy dokument podlega weryfikacji podczas certyfikacji każdej serii i czy taka weryfikacja musi być udokumentowana dla każdej certyfikowanej serii.
Czy wystarczające jest udokumentowanie łańcuch dostaw substancji czynnej i produktu leczniczego poprzez inny dokument, typu: Przegląd Jakości Produktu, Umowa Jakościowa (Techniczna), udokumentowany proces kontroli zmian.
b) zdaniu drugiemu nadać brzmienie:
„Powinien on obejmować miejsca wytwarzania materiałów wyjściowych i materiałów opakowaniowych bezpośrednich stosowanych do produktu leczniczego (...)."
- uzasadnienie: proponujemy dokonanie zawężenia materiałów opakowaniowych do materiałów bezpośrednich, z uwagi na ich bardziej krytyczny charakter w całym procesie wytwarzania.
5) pkt 1.7.20 nadać brzmienie"
„1.7.20 Wdrożono ustalenia dotyczące dystrybucji i dostaw.
- uzasadnienie: proponujemy usunąć sformułowanie „odpowiednie" w celu niewprowadzania w błąd na etapie stosowania przepisów; użycie sformułowania „odpowiednie" sugeruje istnienie co najmniej kilku z góry określonych sposobów dokonywania i stosowania ustaleń.
2. W zakresie Dodatku I:
1) pkt 1 nadać brzmienie:
„1. Nazwa produktu i opis etapu wytwarzania (np. Paracetamol 500 mg, tabletki, pakowanie w opakowania bezpośrednie, blistry)."
- uzasadnienie: zgodnie z instrukcją, powinien zostać przywołany etap wytwarzania, a nie typ opakowania.
2) pkt 2 nadać brzmienie:
„2. Numer serii."
- uzasadnienie: w EU GMP Annex 16 wpisano tylko „Numer serii"; wprowadzenie dodatkowego wymagania w prawie polskim w postaci „wielkość serii" spowoduje, że certyfikat wystawiony przez Osobę Wykwalifikowaną w innym państwie, będzie niezgodny z naszym prawem.
3) w pkt 5 w zakresie treści oświadczenia wprowadzić następującą zmianę:
„(...) w pełnej zgodności z wymaganiami Dobrej Praktyki Wytwarzania i warunkami określonymi w umowie technicznej, (...)."
- uzasadnienie: celem zmiany jest wprowadzenie odwołania do właściwego dokumentu.
3. W zakresie Dodatku II:
1) pkt 2 nadać brzmienie:
„2. Numer serii produktu końcowego."
- uzasadnienie: w EU GMP Annex 16 wpisano tylko „Numer serii produktu końcowego", wprowadzenie dodatkowego wymagania w prawie polskim w postaci „wielkość serii" spowoduje, że jeśli seria jest certyfikowana przez Osobę Wykwalifikowaną w innym państwie, certyfikat będzie niezgodny z proponowanymi przepisami.
II. Dodatkowo doprecyzowanie i ustosunkowanie się do używanych w projekcie sformułować, które budzą nasze wątpliwości interpretacyjne:
1) 1.1 Certyfikacja przez QP przed zwolnieniem i przed przewiezieniem do innego kraju - czy to oznacza, że fizycznie produkt czeka zawsze na pełną dokumentację przed wysłaniem na rynek (całkowity zakaz kwarantanny w celu skrócenia dostępności brakujących leków - czasami transport trwa tydzień i zanim dojedzie do kraju jest już zwolniony przez QP i musi i tak przejść proces „market release" w hurtowni farmaceutycznej w Polsce zanim wejdzie do obrotu na terenie RP);
2) 1.2 Każda QP biorąca udział w certyfikacji musi mieć szczegółową wiedzę na temat etapów wytwarzania, za które bierze odpowiedzialność. - to znacząco zawęża zwalnianie produktu do QP, które „pracuje" tylko na miejscu przy fabryce i ma „ciągły" kontakt procesem produkcyjnym? Jak ten zapis ma się do całego punktu 1.4.2?;
3) 1.4.2 W przypadku produktów spoza EU/EFTA, fizyczny import i certyfikacja serii są końcowymi etapami wytwarzania, które poprzedzają zwolnienie serii do obrotu lub na eksport. - czyli produkt najpierw fizyczne przyjeżdża do EU a potem jest zwalniany przez QP do obrotu?;
4) Data złożenia podpisu - > czy ta data jest równorzędna ze zwolnieniem do obrotu i musi być raportowana w ramach ZSMOPL?
Wnosimy o rozważenie wprowadzenia powyższych propozycji, które usprawnią funkcjonowanie i prowadzenie działalności przed wytwórców. Jednocześnie pozostajemy do dyspozycji w przypadku konieczności bliższego wyjaśnienia kwestii poruszonych w niniejszej opinii.
Konfederacja Lewiatan, 30 stycznia 2017 r.
KL/41/21/32/DB/2017