Uwagi do ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych

W związku z toczącymi się pracami nad poselskim projektem ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (druki 351 i 365, dalej: Projekt), RADA OZE przy Konfederacji Lewiatan zwróciła się do Komisji Infrastruktury o rozważenie wprowadzenia przedstawionych poniżej zmian.

RADA OZE skupia szerokie grono firm zaangażowanych w rozwój wszystkich źródeł OZE tj. wiatrowych, biomasowych, wodnych, fotowoltaicznych, wodnych, ale także konwencjonalnych źródeł energii tj. węglowych i gazowych, a ponadto producentów urządzeń dla energetyki odnawialnej i konwencjonalnej, kancelarii i instytucji bankowych.

Celem przedstawianych propozycji RADY jest umożliwienie kontynuacji rozwoju energetyki wiatrowej na warunkach równoważących interesy i akceptowanych przez społeczności lokalne, inwestorów i instytucje finansujące.

Zgłaszane propozycje odnoszą się po pierwsze do ochrony praw nabytych, po drugie do zakresu, trybu prowadzenia i wyceny pracy nadzoru technicznego, a po trzecie do warunkowego uprawnienia samorządów gmin do podejmowania samodzielnych decyzji o lokowaniu instalacji wiatrowych.  W tym ostatnim przypadku, uważamy, że regulacja powinna być wspierana przez systemy partycypacji społecznej, dostosowane do lokalnych uwarunkowań.

RADA OZE przy Konfederacji Lewiatan postuluje:

1.         Pozwolenia na budowę na elektrowni wiatrowych wydane przed dniem wejścia w życie Projektu oraz wydane na podstawie Art. 28 ust. 3 Projektu tzn. postępowania w przedmiocie pozwolenia na budowę, wszczętego i niezakończonego do dnia wejścia w życie Projektu mogą być zmieniane z zastosowaniem dotychczasowych przepisów.

2.         Doprecyzowanie w Projekcie, że do podstawy opodatkowania elektrowni wiatrowych podatkiem od nieruchomości nie są wliczane elementy techniczne. Wymaga to wprowadzenia odpowiednich zmian w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. 2014 poz./ 849 tekst jednolity) poprzez dodanie w art. 4 nowego ust.10,  który stanowiłby,
że do podstawy opodatkowania elektrowni wiatrowych nie są wliczane elementy techniczne w rozumieniu art.2 ust.1 pkt 2) Projektu o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Stosowne odwołania do nowego ust. 10 powinny być dodane także do art. 4 ust.1 pkt 3 oraz
art. 5 ust.1 pkt 3) regulującego stawki podatku od budowli w ustawie.

3.         Zmniejszenie maksymalnej stawki za czynności Urzędu Dozoru Technicznego określonej w art. 15 ust. 2 Projektu w zakresie elektrowni wiatrowych do 0,1 %.

Ponadto, w przekonaniu RADY OZE, wysokości opłat za czynności realizowane przez UDT powinny być adekwatne do tabeli opłat pobieranych przez UDT z tytułu przeprowadzanych inspekcji
i kontroli technicznych.

4.         Wydłużenie do 5 lat (zamiast 2 lat) okresu na jaki jest wydawana decyzja zezwalająca na eksploatację elektrowni wiatrowej zgodnie z art. 13 ust.1 Projektu do 5 lat, pod warunkiem, że turbina wiatrowa elektrowni jest nie starsza niż piętnastoletnia, licząc od daty produkcji. Należy rozważyć przy tym, czy przepis ten nie powinien być umieszczony w odpowiednim rozporządzeniu, ewentualnie w ustawie o dozorze technicznym.

5.         Pozostawienie obowiązku uzyskania decyzji zezwalającej na eksploatację elektrowni wiatrowej przed przystąpieniem do jej eksploatacji (art. 9 Ustawy), ale przeniesienie wszelkich kwestii szczegółowych, w tym technicznych dotyczących eksploatacji (obecnie określonych w art. 10 - 13 Ustawy) odpowiednio do rozporządzenia, które powinno być wydane na podstawie art. 5  ust.3 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz.U. 2015 poz. 1125)
albo bezpośrednio do tej ustawy.

Ponadto, w przekonaniu RADY OZE nie ma potrzeby tworzenia nowych przepisów w Ustawie skoro ustawa o dozorze technicznym daje możliwość wydania stosownego rozporządzenia. Takie rozporządzenie powinno również określać warunki konserwacji elektrowni wiatrowych, co precyzowałoby czym jest konserwacja i odróżniało ją od naprawy i modernizacji, a w rezultacie wykonanie konserwacji nie podlegałoby rygorom art. 14 ust.1 Ustawy.

6.       W art. 4 Projektu dodanie wyłączenia stosowania w art. 4 - 6  definicji minimalnej odległości w przypadku, gdy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który zostanie uchwalony większością 2/3 głosów, rada gminy określi dla nowych elektrowni inną odległość minimalną niż wskazana w art. 4 - 6 Ustawy, tj. dziesięciokrotność wysokości całkowitej elektrowni wiatrowej. Co oczywiste, także w tym przypadku, elektrownia wiatrowa musi spełniać wymogi wynikające z obowiązujących norm środowiskowych. Przedstawione rozwiązanie zasadniczo odpowiada temu stosowanemu w Bawarii, na które powołuje się autor Projektu.  RADA OZE przy Konfederacji Lewiatan stanowczo opowiada się za tym, aby było ono wspierane przez systemy partycypacji społecznej, dostosowane do lokalnych uwarunkowań. Pozwoli to na realne wyważenie interesów ogółu społeczności lokalnych i inwestorów. Stanowić będzie także bazę do tworzenia klastrów energetycznych. Zdaniem Konfederacji łączenie różnych technologii OZE, w szczególności tzw. źródeł stabilnych i niestabilnych w układy hybrydowe, może być korzystne dla optymalizacji miksu energetycznego, bezpieczeństwa energetycznego oraz rozwoju gospodarczego terenów wiejskich i mniejszych miast.

Wierzymy, że wprowadzenie proponowanych zmian do projektu ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych przyczyni się do stworzenia stabilnego otoczenia regulacyjnego, kluczowego warunku dalszego zaangażowania kapitału prywatnego w inwestycje energetyczne oraz, co równie istotne,  poprawi klimat akceptacji społecznej dla takich inwestycji.