Wartość pomocy publicznej dla wytwórców energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii

Wnioskujemy, aby platforma stworzona na potrzeby aukcji i prekwalifikacji (IPA) została dostosowana do automatycznej kalkulacji wysokości maksymalnej i łącznej pomocy publicznej.

W imieniu Konfederacji Lewiatan oraz firm członkowskich ze Związku Pracodawców Prywatnych Energetyki przekazaliśmy uwagi do projektu Rozporządzenia Ministra Energii z 26 września 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania łącznej wartości pomocy publicznej dla wytwórców energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii w instalacjach odnawialnego źródła energii.

Wnioskujemy, aby platforma stworzona na potrzeby aukcji i prekwalifikacji (IPA) została dostosowana do automatycznej kalkulacji wysokości maksymalnej i łącznej pomocy publicznej. Wytwórca mógłby wtedy ograniczyć się do podania niezbędnych parametrów wejściowych do wzorów obliczeniowych (takich jak moc instalacji, cena do oferty, wolumen w kolejnych  latach), natomiast parametry takie jak stopy referencyjne byłyby zapisane w oprogramowaniu IPA.

Zastosowanie generatorów wniosków oraz kalkulatorów zawierających gotowe formuły obliczeniowe uprościłoby cały proces wnioskowania o pomoc publiczną, ograniczając przy tym ryzyko popełnienia błędu, a tym samym czas i pieniądze zarówno po stronie organów administracji, jak i po stronie podmiotów gospodarczych.

  

Uwagi

do projektu Rozporządzenia Ministra Energii z dnia 26 września 2016 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania łącznej wartości pomocy publicznej dla wytwórców energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii w instalacjach odnawialnego źródła energii (dalej: Projekt Rozporządzenia)

  

1.       Projekt rozporządzenia posługuje się skomplikowanymi formułami obliczania pomocy publicznej. Ich stosowanie będzie sprawiać trudności zarówno przedsiębiorcom (szczególnie mniejszym podmiotom) jak i organom weryfikującym.

Dobrą praktyką stosowaną obecnie przez niektóre organy np. NFOŚiGW czy też Urząd Regulacji Energetyki jest stosowanie i udostępnianie odpowiednich generatorów wniosków oraz kalkulatorów zawierających gotowe formuły obliczeniowe. Kalkulatory te zawierają wbudowane formuły bazujące na odpowiednich przepisach. Ich zastosowanie ogranicza czas i pieniądze zarówno po stronie organów administracji jak i po stronie podmiotów gospodarczych.

Projekt rozporządzenia (lub jego uzasadnienie) powinien dawać możliwość udostępnienia przez Urząd Regulacji Energetyki odpowiedniego kalkulatora służącego obliczaniu łącznej wartości pomocy publicznej.

Ponadto Urząd Regulacji Energetyki powinien publikować na stronie URE średnie ważone ceny praw majątkowych dla poszczególnych lat (i odpowiednio stosować je w ww. kalkulatorze). Pozwoliłoby to usunąć § 4 Projektu rozporządzenia i znacznie ograniczyć obowiązki po stronie przedsiębiorców objętych zakresem tej regulacji.

2.       Postulatem minimum, gdyby nie było możliwe przygotowanie generatora wniosku jest zamieszczenie w uzasadnieniu do rozporządzenia oraz w ocenie skutków regulacji przykładu kalkulacji określającej sposób weryfikacji występowania kumulacji pomocy publicznej (nadwsparcia) dla różnych rodzajów instalacji OZE (nowych i istniejących). Przykłady kalkulacji zawarte były w poprzedniej wersji rozporządzenia datowanej na 17 listopada 2015. W obecnej z nich zrezygnowano, co w znaczny utrudni Wytwórcom interpretację niejednoznacznych wzorów zawartych w dokumencie.

3.       Zgodnie z zapisami Projektu Rozporządzenia, do łącznej wartości pomocy publicznej należy wliczyć m.in. wartość innej pomocy o charakterze inwestycyjnym, (...) otrzymanej w roku „i", bez względu na formę jej udzielenia, przeznaczoną na budowę lub przebudowę danej instalacji odnawialnego źródła energii (...).

Przedstawione zarówno w Projekcie Rozporządzenia, jak i Ustawie OZE[1] zapisy nie precyzują, czy otrzymanie pomocy rozumiane jest jako podpisanie umowy o dofinansowanie lub innego równoważnego dokumentu czy faktyczny przelew środków na konto wytwórcy energii elektrycznej.

4.       W par. 2 rozporządzenia podany jest wzór do kalkulacji łącznej wartości pomocy publicznej dla potrzeb złożenia przez Wytwórcę oświadczenia Prezesowi URE.

W objaśnieniu do skrótu PM(S)i podano, iż jest to wartość sprzedanych praw majątkowych [...] liczona na podstawie przychodów z ich sprzedaży w roku „i". 

Prosimy o doprecyzowanie, że jest to wartość praw majątkowych w ujęciu księgowym, jako wartość fizycznie zrealizowanych transakcji sprzedaży praw majątkowych przez właściciela instalacji.

Zgodnie z zapisami § 2 i § 3  Projektu Rozporządzenia, do łącznej wartości pomocy publicznej należy wliczyć m.in. wartość planowanej innej pomocy o charakterze inwestycyjnym, (...) bez względu na formę jej udzielenia, przeznaczonej na budowę lub przebudowę danej instalacji odnawialnego źródła energii (...).

Przedstawione zarówno w Projekcie Rozporządzenia, jak i Ustawie zapisy nie precyzują, jak należy interpretować planowaną inną pomoc. Prosimy o potwierdzenie/doprecyzowanie, że rozumiana jest ona jako pomoc, która zostanie udzielona w kolejnych latach w oparciu o podpisane (na dzień składania oświadczenia) umowy lub inne równoważne dokumenty.

5.       Jak rozumiemy, wskazany w § 2 Projektu Rozporządzenia wzór określa sumę pomocy publicznej otrzymanej na daną instalację przed przystąpieniem do aukcji (max 10 lat wstecz) oraz prognozowanej wartości pomocy publicznej po dniu złożenia oferty. Natomiast, wzór wskazany w § 3 Projektu Rozporządzenia stosowany jest przy składaniu oświadczenia, o którym mowa w art. 39 ust. 8 Ustawy OZE. Jednocześnie, maksymalna wartość pomocy obliczana w oparciu o wzór wskazany w § 3 powinna być korygowana o aktualizację wartości pomocy publicznej (dotychczas otrzymanej oraz planowanej).

Obecnie wątpliwości budzi czy przedstawiony wzór oraz zasady obliczania łącznej wartości pomocy publicznej uwzględniają poniższe przykładowe sytuacje:

·      etap realizacji: kwota faktycznie wypłaconej pomocy może być niższa niż wartość wskazana w umowie o dofinansowanie (np. w wyniku obniżenia kosztów kwalifikowanych, zakwestionowania części wydatków inwestycyjnych);

·      okres trwałości (3-5 lat od zakończenia inwestycji): konieczność zwrotu części wypłaconej dotacji np. w wyniku naruszenia obowiązków trwałości.

6.       Wątpliwości budzi uwzględnianie w obliczeniach łącznej wartości pomocy publicznej wskazanej w § 3, wartości pomocy publicznej przyznanej, lecz niewykorzystanej wytwórcy energii elektrycznej w instalacji odnawialnego źródła energii, o której mowa w art. 72 Ustawy, wyrażoną w złotych z dokładnością do jednego grosza, obliczana na dzień złożenia ostatniego sprawozdania, opisana w symbolach UZ, PI, PO (PN).

Proponujemy wskazanie wprost, aby wartość innej pomocy o charakterze inwestycyjnym na etapie składania oferty obejmowała wyłącznie pomoc przyznaną (podpisanie umowy o dofinansowanie lub innego równoważnego dokumentu), a łączna wartość pomocy publicznej podlegała aktualizacji o kwotę pomocy faktycznie otrzymanej/zwróconej. Powyższe rozwiązanie pozwoli na uwzględnienie rzeczywistego poziomu wsparcia, z jakiego korzysta spółka.

7.       Prosimy o zamieszczenie w projekcie rozporządzenia informacji, czy bezpłatne uprawnienia do emisji CO2 na produkcję ciepła i energii elektrycznej, przydzielane na daną instalację również należy traktować jako pomoc publiczną.

8.       Prosimy o uwzględnienie w projekcie rozporządzenia informacji, czy przychody dla Wytwórcy wynikające z ustawy o rozwiązaniu kontraktów długoterminowych tzw. KDT powinny być traktowane jako pomoc publiczna.

9.       W uzasadnieniu do rozporządzenia  (strona 15) projektodawca podaje : „Wytwórca winien posiadać dokumenty potwierdzające rodzaj i wartość udzielonego wsparcia, w tym zaświadczenia o pomocy de minimis". W związku z powyższym zapisem, spodziewamy się kolejnych opóźnień w procesie uzyskiwania decyzji o dopuszczeniu Wytwórcy do udziału w aukcji. W przypadku kolejnych wezwań URE do uzupełnienia dokumentacji w toczących się przed URE postępowaniach  ws. decyzji o dopuszczeniu do udziału w aukcji, instalacje te będą pozbawione szansy, aby zdążyć z procesem prekwalifikacji do aukcji w roku 2016.

 

Warszawa, 17 października 2016 roku

KL/429/213/2209/DK/2016

 



[1] Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, dla wytwórcy energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii w danej instalacji odnawialnego źródła energii (dalej: Ustawa)