Uwagi Związku Pracodawców Prywatnych Energetyki do projektów rozporządzeń istotnych dla branży

Ø  Rozporządzenie w sprawie zmiany wielkości udziału ilościowego sumy energii elektrycznej wynikającej z umorzonych świadectw pochodzenia potwierdzających wytworzenie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. 

Przede wszystkim pragniemy podziękować za wcześniejsze niż zakłada ustawa opublikowanie projektu powyższego rozporządzenia, co jak liczymy pozwoli na merytoryczną dyskusję nad jego kształtem. Doceniamy również szczegółowe wyjaśnienia przedstawione w Uzasadnieniu do Projektu i Ocenie Skutków Regulacji, które w jasny sposób przedstawiają priorytety Ministra Energii. Staraliśmy się, aby nasze uwagi uwzględniały ten szerszy kontekst, szukając rozwiązań wyważonych, które pozwalałyby w pełni zrealizować priorytety Ministerstwa Energii, jednocześnie zapobiegając jednak trwałym negatywnym konsekwencjom dalszego przyrostu nadpodaży na rynku certyfikatów. Poniżej przedstawiamy zarys naszej propozycji a następnie uzasadnienie przedstawiające pokrótce aktualną sytuację na rynku certyfikatów. Będziemy wdzięczni za umożliwienie spotkania, na którym moglibyśmy przedstawić naszą propozycję bardziej szczegółowo.

Biorąc pod uwagę argumenty zawarte w uzasadnieniu oraz ocenie skutków regulacji projektu rozporządzenia, w szczególności priorytet jakim jest troska o wysokość cen energii elektrycznej dla odbiorców końcowych przedstawiamy propozycję rozwiązania, która pozwoli zrealizować założenia zawarte w OSR, a jednocześnie pozwoli na:

·         zapobiegnie dalszej eskalacji problemów finansowych producentów energii w technologiach OZE, którzy już nie są w stanie pokrywać swoich zobowiązań kredytowych i stoją w obliczu bankructwa,

·         zachowanie warunku „trwałości inwestycji" w projektach, które uzyskały wsparcie UE,

·         wykorzystania rynku lokalnej biomasy, pod warunkiem, że jej cena będzie konkurencyjna.

A.      Opis proponowanego rozwiązania

Zachowanie poziomu obowiązku zakupu świadectw pochodzenia do poziomu określonego w ustawie (19,35%) na rok 2017 i kolejne lata,  przy jednoczesnym obniżeniu opłaty zastępczej do poziomu wynikającego z relacji ekonomicznych dla różnych technologii OZE.

Zastosowanie obu powyższych mechanizmów (zachowania poziomu obowiązku zakupu oraz obniżenia opłaty zastępczej) łącznie, pozwoli na stopniową redukcję nadpodaży na rynku świadectw pochodzenia i utrzymanie płynności finansowej przez instalacje OZE funkcjonujące w tym systemie wsparcia przy jednoczesnym zachowaniu pełnej kontroli nad kosztami systemu certyfikatów.

Jednocześnie obniżenie opłaty zastępczej stanowiłoby zabezpieczenie przed niekontrolowanym wzrostem cen zielonych certyfikatów, a tym samym przed wzrostem kosztów dla odbiorców końcowych.

Proponowane rozwiązanie będzie miało także pozytywny wpływ na opłacalność instalacji biomasowych przyczyniając się do wykorzystania historycznie poniesionych kosztów inwestycji w moce wytwórcze. W przypadku, jeśli cena certyfikatów osiągnie poziom kosztów krańcowych dla instalacji biomasowych, opłacalne stanie się ponowne uruchomienie instalacji OZE w technologii dedykowanego spalania i współspalania biomasy, które dzisiaj z uwagi na brak opłacalności  nie produkują energii elektrycznej.  

Dodatkowo zwracamy uwagę, że dzięki wprowadzeniu definicji biomasy lokalnej Minister Energii zyskał możliwość kontrolowania popytu i podaży biomasy lokalnej, a co za tym idzie pośrednio wpływania na koszt krańcowy produkcji w technologiach spalania/współspalania biomasy i w konsekwencji na podaż świadectw pochodzenia z tych technologii. Daje to dodatkowe narzędzie stabilizacji rynku świadectw pochodzenia i przy zastosowaniu proponowanego przez nas rozwiązania, pozwoli w pełni kontrolować koszty systemu wsparcia.

B.      Uzasadnienie proponowanego rozwiązania

Nadpodaż zielonych certyfikatów na koniec 2015 wynosiła ok. 19 TWh, a do końca 2016 r. może osiągnąć poziom nawet 23 TWh przy rocznym popycie wynoszącym ok. 18 TWh przy założeniu utrzymania obowiązku na poziomie 15,5%. Nadpodaż nadal przyrasta pomimo wejścia w życie nowej Ustawy o OZE wprowadzającej ograniczenia wsparcia dla współspalania i dużych elektrowni wodnych. Jest to w naszej opinii spowodowane przede wszystkim:

-         niskim poziomem obowiązku umorzenia w 2016 r. (15%) niedostosowanym do rzeczywistej podaży świadectw,

-         wprowadzeniem zwolnień dla energochłonnych branż gospodarki,

-         przyśpieszeniem inwestycji w nowe moce (szczególnie wiatrowe) w 2015 r. na wskutek niepewności regulacyjnej związanej z nowym systemem wsparcia,

-         opóźnieniem „zamknięcia" systemu zielonych certyfikatów o pół roku, które pozwoliło na oddanie nowych projektów uprawnionych do otrzymywania wsparcia,

-         opóźnieniem wprowadzenia systemu aukcyjnego i oczekiwanym niskim wolumenem aukcji dla istniejących projektów.

Przy obecnym poziomie nadpodaży oraz niepewności na rynku ceny zielonych certyfikatów gwałtownie spadły do historycznie niskich poziomów ok. 60 PLN/MWh (ok. 20% opłaty zastępczej). Wzrost cen będzie możliwy jedynie w sytuacji pojawienia się realnej perspektywy redukcji nadpodaży do akceptowalnego poziomu w przewidywalnej perspektywie czasowej.

Kluczowym warunkiem doprowadzenia rynku do stanu równowagi jest przywrócenie zaufania inwestorów, które może być dokonane jedynie poprzez możliwie szybkie i precyzyjne określenie zasad funkcjonowania rynku w 2017 r. i w dalszej przyszłości na podstawie, których będzie można zbudować wiarygodne prognozy.

Rozwiązanie problemu nadpodaży zielonych certyfikatów jest w naszej ocenie niezbędne dla powodzenia nowych inwestycji w OZE realizowanych w systemie aukcyjnym. Bez przywrócenia zaufania do systemu wsparcia trudno będzie skłonić nowych i obecnych inwestorów do podjęcia ryzyka przygotowania nowych projektów do udziału w aukcji.

W naszej ocenie optymalne rozwiązanie problemu nadpodaży powinno być wybrane w taki sposób, aby:

-         doprowadzić do szybkiego (maksymalnie w ciągu kilku lat) spadku nadpodaży zielonych certyfikatów,

-         spowodować natychmiastowe przywrócenie zaufania inwestorów do rynku zielonych certyfikatów i systemu wsparcia, co pozwoli na powrót cen zielonych certyfikatów
do poziomów zapewniających rentowność inwestycji oraz skłoni inwestorów do inwestowania w OZE w Polsce - także w systemie aukcyjnym,

-         wymagać minimalnej ingerencji w istniejące akty prawne,

-         umożliwiać ograniczenie wzrostu maksymalnego kosztu wsparcia w przyszłości w przypadku wzrostu cen do poziomów zbliżonych do opłaty zastępczej.

Mamy nadzieję, że powyższa propozycja oraz argumentacja spotka się z Państwa zainteresowaniem.

 

Ø  Rozporządzenie w sprawie maksymalnej ilości i wartości energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, która może być sprzedana w drodze aukcji w 2016 r.; Rozporządzenie w sprawie kolejności przeprowadzania aukcji na sprzedaż energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w 2016 r.;

Ø  Rozporządzenie w sprawie ceny referencyjnej energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii w 2016 r.  

Przyjmujemy, że proponowane rozporządzenia dla aukcji w 2016 odnoszą się do aukcji „testowej" i apelujemy o stworzenie możliwości stopniowego przejścia z systemu wsparcia w formie świadectw pochodzenia do systemu aukcyjnego dla wszystkich technologii oraz o możliwe wczesne przedstawienie planów rządu w zakresie wolumenów dla poszczególnych rodzajów technologii  w kolejnych latach - zarówno dla instalacji istniejących, jak i instalacji nowych.

 

Konfederacja Lewiatan, Warszawa, 10 sierpnia 2016r.

KL/331/159/1705/DK/2016