Uwagi ZPPE do projektu rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło (projekt z 22.11.2016)

1.              Według przywołanego poniżej zapisu §15.1, kosztami zakupu ciepła  (o którym mowa w art. 116 ust.1   ustawy o OZE) obciążani są wszyscy odbiorcy ciepła, również ci przyłączeni do innej sieci i odbiorcy ciepła ze źródeł lokalnych.

Uważamy za w pełni uzasadniony zapis w projekcie rozporządzenia odnoszący się do uwzględnienia w taryfie kosztów ciepła ze źródeł OZE. Rozumiemy, że dotyczy on zarówno kosztowej jak i uproszczonej metody kalkulacji cen ciepła. 

·         Postulujemy, aby  obciążanie ww. kosztami OZE  miało miejsce w  odniesieniu tylko do tych odbiorców, którzy podłączeni są do danej sieci ciepłowniczej.

·         Uwzględnienie przypadków, kiedy ciepła z OZE będzie (stosunkowo) dużo i wejdzie ono w podstawę systemu zasilanego głównie ze źródła kogeneracyjnego. W takim przypadku nastąpi znaczny spadek przychodów dla istniejącego źródła kogeneracyjnego i wzrosną jego koszty jednostkowe (spadek przychodów ze sprzedaży i z certyfikatów). Powstaną zatem koszty osierocone w istniejącym źródle. Według naszej oceny, rozporządzenie taryfowe powinno uwzględnić takie sytuacje, zwłaszcza, że nie znamy jeszcze ostatecznego kształtu nowego rozporządzenia dotyczącego ciepła z OZE.

2.              Postulujemy przywrócenie § 47 (odnosi się do nowych jednostek kogeneracyjnych) z obecnie obowiązującego rozporządzenia. Jego usunięcie oznacza, że ograniczenia wzrostu cen ciepła są wprowadzone dla wszystkich jednostek kogeneracji stosujących uproszczony sposób kalkulacji cen ciepła, zarówno dla istniejących jak i nowych, co nie jest rozwiązaniem stymulującym powstawanie nowych jednostek kogeneracyjnych.

§ 47. Przepisów § 13 ust. 5 nie stosuje się do jednostek kogeneracji oddanych do użytku po dniu wejścia  w życie rozporządzenia.

3.              Umożliwienie uwzględniania w kosztach działalności przedsiębiorstw energetycznych kosztów realizacji obowiązku określonego w art. 10 ust. 1 ustawy o efektywności energetycznej przy ustalaniu ceny i stawki opłat w taryfie dla ciepła, jest zapisem w pełni potrzebnym i uzasadnionym.

4.              W projekcie  rozporządzenia w  §26.1. należy zawrzeć zapisy dotyczące uwzględniania w taryfie dla ciepła zwrotu z kapitału. Jest to konieczne ze względu na występujące obecnie różnice między rozporządzeniem taryfowym a informacjami wydawanymi przez Prezesa URE o zasadach i sposobie ustalania oraz uwzględniania w taryfach dla ciepła  zwrotu z kapitału.

5.              W projekcie rozporządzenia brak jest zmian w zakresie opłat za przyłączenia do sieci w związku z  istniejącymi  zapisami  w ustawie Prawo Energetyczne:

§7.ust.7  projektu rozporządzenia:

Prawo energetyczne - stan na dzień 1.10.2016 r.

Art.  7 ust.11 W umowie o przyłączenie do sieci ciepłowniczej mogą być ustalone niższe stawki opłat za przyłączenie do sieci niż ustalone na podstawie zasad określonych w ust. 8, a w przypadku o którym mowa w art. 7b ust. 1, nie pobiera się opłaty za przyłączenie do sieci.

Art. 7b. ust.1. Podmiot posiadający tytuł prawny do korzystania z obiektu, który nie jest przyłączony do sieci ciepłowniczej lub wyposażony w indywidualne źródło ciepła oraz w którym przewidywana szczytowa moc cieplna instalacji i urządzeń do ogrzewania tego obiektu wynosi nie mniej niż 50 kW, zlokalizowanego na terenie, na którym istnieją techniczne warunki dostarczania ciepła z efektywnego energetycznie systemu ciepłowniczego lub chłodniczego, zapewnia efektywne energetycznie wykorzystanie lokalnych zasobów paliw i energii przez:

1) wyposażenie obiektu w indywidualną instalację odnawialnego źródła ciepła, źródło ciepła użytkowego w kogeneracji lub źródło ciepła odpadowego z instalacji przemysłowych albo

2) przyłączenie obiektu do sieci ciepłowniczej

- chyba że przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją ciepła odmówiło wydania warunków przyłączenia do sieci albo dostarczanie ciepła do tego obiektu z sieci ciepłowniczej lub z indywidualnej instalacji odnawialnego źródła ciepła, źródła ciepła użytkowego w kogeneracji lub źródła ciepła odpadowego z instalacji przemysłowych zapewnia mniejszą efektywność energetyczną aniżeli z innego indywidualnego źródła ciepła, które może być wykorzystane do dostarczania ciepła do tego obiektu.

6.       W rozdziale 4 projektu rozporządzenia wprowadzono nowy § 46 nakazujący przedsiębiorstwu energetycznemu nieodpłatne przekazywanie odbiorcy końcowemu wraz z rozliczeniem „porównania bieżącego zużycia ciepła ze zużyciem w tym samym okresie poprzedniego roku, najlepiej w formie graficznej". Dla przedsiębiorstw może oznaczać to zwiększenie pracochłonności, jak również konieczność dostosowania systemów informatycznych do nowych wymagań rozporządzenia.

Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że o ile celem wprowadzenia § 46 jest zwiększenie świadomości odbiorców w zakresie oszczędnego gospodarowania ciepłem, o tyle samo podanie wielkości zużycia ciepła w dwóch (porównywalnych) okresach, bez uwzględnienia takich czynników jak klimat, czy termomodernizacje, jest mało miarodajne.

 

KL/550/274/2749/DK/2016