Ogólnopolski wykaz nauczycieli akademickich i pracowników naukowych - uwagi

W nawiązaniu do pisma z dnia 25 lipca 2014 roku, otrzymanego w dniu 30 lipca 2014 r., znak: DSW.ZNU.1201.4.2014.JA.2, dotyczącego projektu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie ogólnopolskiego wykazu nauczycieli akademickich i pracowników naukowych, przekazujemy poniżej uwagi do konsultowanego projektu.

I.          W paragrafie 2 oraz kolejno paragrafie 3 i 4 projektu rozporządzenia powołuje się odpowiednio art. 129 a ust. 2 pkt 7, pkt 8 oraz pkt 9 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - „Prawo o szkolnictwie wyższym" (zwanej dalej „ustawą"). Tymczasem w obowiązującym brzmieniu ustawy artykuł 129 a ust. 2 zawiera punkty od 1-4, nie występują zaś punkty 7, 8 ani 9, na które powołuje się tekst projektowanego rozporządzenia.

II.        W paragrafie 3 projektu następuje odwołanie do art. 129 a ust. 2 pkt 8 ustawy.
O ile odwołanie powyższe dotyczy punktu 3, nie zaś punktu 8 - na jego podstawie, w wykazie należy zamieścić informacje o podstawowym miejscu zatrudnienia i miejscu dodatkowego zatrudnienia. Miejscem zatrudnienia jest miejsce gdzie nauczyciel akademicki jest zatrudniony. Tymczasem we wskazanym powyżej paragrafie wprowadza się obowiązek ujawniania takich danych jak: wymiar czasu pracy, zajmowane stanowisko, zgoda na dodatkowe zatrudnienie i inne informacje, które nie dotyczą samego miejsca zatrudnienia. Należy więc uznać, że minister właściwy do spraw nauki i szkolnictwa wyższego przekroczył zakres przekazanego mu w tym obszarze upoważnienia ustawowego.

III.       W paragrafie 7 ust. 2 projektu nakłada się na jednostkę obowiązek przechowywania w wykazie danych, oznaczonych jako archiwalne przez okres 10 lat liczonych od roku następującego po roku, w którym nastąpiło oznaczenie danych w wykazie jako archiwalne. Po upływie tego okresu jednostka usuwa dane archiwalne
z wykazu. Projekt rozporządzenia nie wskazuje jednak w jakim trybie oraz w jakim czasie dane te mają być usuwane z wykazu.

IV.        Ponadto paragraf 7 projektu rozporządzenia zawiera brak redakcyjny, polegający na tym, iż wskazuje się w nim ustęp 2, nie ma natomiast ustępu 1.