Zintegrowany System Kwalifikacji - uwagi

W odpowiedzi na pisma dotyczące konsultacji projektów do ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji przekazujemy wnioski i komentarze Konfederacji Lewiatan.

1.       Projekt z dnia 16.02.2016 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia ..... 2016 r. w sprawie wymogów technicznych, jakie musi spełniać aplikacja do przesyłania informacji do Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji.

Nie wnosimy uwag do zapisów projektu:

Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 85 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r., poz. 64).

„Art. 85. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, wymogi techniczne, jakie musi spełniać aplikacja do przesyłania informacji do Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, uwzględniając wykorzystanie tej aplikacji do obsługi postępowań przewidzianych w ustawie oraz potrzeby różnych grup obywateli, pracodawców, podmiotów organizujących kształcenie, instytucji rynku pracy oraz organów władz publicznych dotyczące informacji o kwalifikacjach."

Jest to istotne rozporządzenie określające wymogi techniczne, jakie musi spełniać aplikacja do przesyłania informacji do Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania powinien uwzględnić jej wykorzystanie do obsługi postępowań przewidzianych w ustawie oraz potrzeby różnych grup obywateli, pracodawców, podmiotów organizujących kształcenie, instytucji rynku pracy oraz organów władz publicznych dotyczące informacji o kwalifikacjach.

 

2.       Projekt z 16.02.2016 r. rozporządzenia MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ oraz MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia ...... 2016 r. w sprawie charakterystyki drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowej dla kwalifikacji uzyskanych po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 - poziom 5.

Co do zasady do wprowadzenia tego rozporządzenia nie wnosimy uwag:

Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 7 ust. 2  ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r., poz. 64). Rozporządzenie jest koniecznym ze względu na brakujące ogniwo pomiędzy kwalifikacją pełną z poziomu 4 a kwalifikacją z poziomu 6. Oczywistym jest, że powinna to być kwalifikacja pomostowa pomiędzy tymi kwalifikacjami. Zachodzi jednak pytanie, czy na kwalifikacje poziomu 5 istnieje w Polsce zapotrzebowanie, czy absolwenci tego poziomu zostaną przez rynek wchłonięci?  Odpowiedź na to pytanie jest skomplikowana ze względu na szerokie spektrum uwarunkowań takich jak np.: demograficzne, jakości nauczania, chęci uczenia się przez całe życie, dynamiki potrzeb rynku pracy, inne. Ponadto powinniśmy poznać odpowiedź jaką rolę powinien odegrać poziom 5 w systemie polskiej edukacji. Badania Manpower z 2010 r. dotyczące najtrudniejszych do obsadzenia zawodów W Polsce, UE i na Świecie wskazało, że istnieje zapotrzebowania na wykwalifikowanych pracowników fizycznych, techników (produkcji, procesu produkcji i utrzymania ruchu), specjalistów wykonawców. Ta tendencja zapotrzebowania pracodawców na wykwalifikowanych pracowników i specjalistów utrzymuje się do dnia dzisiejszego. Z tych względów, specjaliści mogą posiadać kwalifikacje przypisane do poziomu 5, które są atrakcyjne zarówno dla osób kształcących się, jak i pracodawców. Jak już wspomniano na wstępie kwalifikacje przypisane do poziomu 5, są pomostem pomiędzy oświatą, kształceniem i szkoleniami zawodowymi a szkolnictwem wyższym. Ich ważna rola tkwi w zapewnianiu dostępu do rynku pracy, pozwalając na skuteczne zatrudnienie, wspomagając rozwój zawodowy posiadaczy takich kwalifikacji, jak również umożliwiają kontynuację kształcenia także na poziomie wyższym 6, 7 czy 8.

Wnosimy propozycję poprawki do treści rozporządzenia:

Ze względu na skomplikowaną konstrukcję nazwy projektu rozporządzenia w obecnym stanie, wnosimy propozycję jej zmiany na: „...... w sprawie charakterystyki drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowej dla kwalifikacji na poziome 5". Uważamy, że na podstawie projektu jednoznaczność opisu w treści przygotowywanego rozporządzenia będzie zachowana oraz że zachodzi ścisła korelacja pomiędzy kwalifikacja na poziomie 4 jak i kwalifikacją na poziomie 6. Ponadto jest także zawarta odpowiedź jakie warunki musi spełnić osoba ubiegająca się o walidowanie kwalifikacji poziomu 5. 

 

3.       Projekt z dnia 16.02.2016 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia ..... 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji o charakterze zawodowym - poziomy 1-8.

Nie wnosimy uwag do zapisów projektu:

Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r., poz. 64). Poziomy od 1 do 8 opisane za pomocą charakterystyk typowych dla kwalifikacji o charakterze zawodowym odzwierciedlają stopniowe zwiększanie zaawansowania wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych w ramach edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej oraz nieformalnego uczenia się. Różnice pomiędzy poszczególnymi poziomami dotyczą: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych i są opisane w załączniku do tego rozporządzenia i należy je odnosić do określonej działalności zawodowej.

4.       Projekt z 16.02.2016 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia ........... 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji o charakterze ogólnym - poziomy 1-4.

Nie wnosimy uwag do zapisów projektu:

Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r., poz. 64). Poziomy od 1 do 4 opisane za pomocą charakterystyk typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach edukacji ogólnej odzwierciedlają stopniowe zwiększanie zaawansowania wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych w wyniku uczenia się w określonym zakresie wykształcenia ogólnego. Różnice pomiędzy poszczególnymi poziomami dotyczą: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych i są opisane w załączniku do tego rozporządzenia.