Uwagi Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych do projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym ( druk 1293 )

Uwagi Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych do projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym ( druk 1293 )

Uwagi Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych
do projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz
ustawy o postępowaniu egzekucyjnym.( druk 1293 )



1. W uzasadnieniu do poselskiego projektu ustawy jw., skierowanego do
Marszałka Sejmu w dniu 15 lutego 1999 r. stwierdzono, że potrzeba
nowelizacji ustawy o PIP wynika z:

- konieczności dostosowania jej przepisów do Konstytucji.

- potrzeby dostosowania polskiego prawa do standardów europejskich i
ratyfikowanej przez Polskę Konwencji Nr 81 MOP, dotyczącej inspekcji pracy
w przemyśle i handlu.

2. Analiza obu ww. przesłanek uzasadnienia pozwala zauważyć że:

-w świetle stanowiska zajętego przez Trybunał Konstytucyjny (
wyrok K. 21/98, OTK ZU, nr 7/98, s.643 ) nie ma konieczności nowelizowania
ustawy o PIP, ze względu na dekonstytucjonalizację Prezydium Sejmu.

- dostosowanie ww. ustawy do Konwencji Nr 81 MOP winno dotyczyć wyłącznie
wprowadzenia przepisu zobowiązującego pracowników wykonujących lub
nadzorujących czynności kontrolne do przestrzegania tajemnicy dotyczącej
kontrolowanych podmiotów.

3. Należy zauważyć iż projekt ustawy z dnia 7 września 2000 r.,
rozpatrywany obecnie przez podkomisję różni się istotnie od ww. wersji
pierwotnej i został poszerzony o liczne dodatkowe wątki odnoszące się
m.in. do:

- składu Rady Ochrony Pracy ( zmiana 3 )
-rozszerzenia uprawnień władczych inspektora pracy względem
pracodawcy
( zmiana 7 )
-odwołania od nakazu inspektora pracy ( zmiana 18)
-trybu powoływania i odwoływania kadry kierowniczej w PIP ( zmiana
23 i Art. 2 ).

4. Ww. sprawy nie mieszczą się w zakresie zagadnień o których traktuje
uzasadnienie, przy czym niektóre zmiany przewidują rozwiązania
jednoznacznie niekorzystne dla pracodawców.

5. Wniosek końcowy:

W obecnej sytuacji, gdy Sejm ma do rozpatrzenia znaczną ilość projektów
ustaw regulujących stosunki gospodarcze, prawo pracy i ubezpieczeń
społecznych oraz funkcjonowanie dialogu społecznego, nowelizacja ustawy o
PIP winna objąć tylko zakres aktualnie niezbędny.
Do takiego niezbędnego zakresu można zaliczyć jedynie następujące
zagadnienia zawarte w pierwotnej ( z 15lutego 1999 r. ) wersji nowelizacji:

-określenie bezpośrednio w ustawie trybu wykonywania czynności
kontrolnych, ze względu na wymóg zgodności z Konstytucją

-wprowadzenie, zgodnie z Konwencją Nr 81 MOP, zapisu
zobowiązującego pracowników PIP wykonujących lub nadzorujących czynności
kontrolne do przestrzegania tajemnicy dotyczącej działalności
kontrolowanych pracodawców, a także powodów podjęcia kontroli.

Z pozostałych wątków należy zrezygnować, gdyż próba uregulowania ich
obecnie okaże się zarówno przedwczesna w ramach tej nowelizacji jak i
zajmująca uwagę Parlamentu, w sytuacji, gdy ma on do rozpatrzenia inne
pilne sprawy o wielkim znaczeniu dla finansów publicznych, stosunków pracy
i dialogu społecznego.