Opinia wraz załącznikami Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych, w sprawie projektów rozporządzeń do ustawy Prawo geologiczne i górnicze

Opinia wraz załącznikami Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych, w sprawie projektów rozporządzeń do ustawy Prawo geologiczne i górnicze

Uwagi do przedłożonych do zaopiniowania projektów rozporządzeń:

1.Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie określenia wód
podziemnych zaliczonych do solanek, wód leczniczych i termalnych oraz
innych kopalin leczniczych, a także w sprawie zaliczenia kopalin
pospolitych z określonych złóż lub jednostek geologicznych do kopalin
podstawowych - brak uwag.

2.Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie przetargu na
ustanowienie użytkowania górniczego - brak uwag.
3.Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie stawek opłat
eksploatacyjnych.

a.stawki opłat eksploatacyjnych dla poszczególnych rodzajów
kopalin zostały ustalone z naruszeniem zasady równości podmiotów
gospodarczych w stosunku do przepisów ustawy Prawo geologiczne i górnicze,
poprzez nieuzasadnione i niesprawiedliwe zróżnicowanie sposobu określenia
stawek opłat eksploatacyjnych dla poszczególnych kopalin. Dla kopalin
energetycznych oraz rud cynku i ołowiu oraz rud miedzi określono je na
podstawie analizy wymierzonych opłat eksploatacyjnych w okresie od III kw.
2000 r. do II kw. 2001 r., przyjmując średnią stawkę z tego okresu,
natomiast dla pozostałych kopalin przyjęto stawki odpowiadające średniej
arytmetycznej wyliczonej ze stawek górnej i dolnej określonych w
załączniku ustawy.
b.Przyjęta w projekcie rozporządzenia formuła dla określenia
stawek dla rud metali w sposób drastyczny wpływa na pogorszenie sytuacji
finansowej przedsiębiorcy wydobywającego kopalinę i obniżenie i obniżenie
jego konkurencyjności w stosunku do zagranicznych firm z branży
wydobywczej poprzez:
§Obarczanie w całości przedsiębiorcy ciężarem zniesienia obniżek
opłaty eksploatacyjnej;
§Nadmierną wysokość przyjętych stawek dla rud metali na rok 2002
(np. 2,51 zł/t dla rud miedzi, 1,43 rudy cynkowo-ołowiowe) w stosunku do
aktualnej sytuacji rynkowej (ceny metali, kursu dolara, jakości
wydobywanej rudy - czynników niezależnych od przedsiębiorcy). Np. stawka
dla rud miedzi uwzględniająca aktualne realia rynkowe (wyliczona wg
obowiązującej obecnie formuły opartej o powszechnie używany w świecie wzór
NSR) wyniosła: w I półroczu 2001 roku 1,92 zł/t, w III kwartale br 1,55
zł/t a średnia za 2001 rok kształtować się będzie na poziomie 1,70 zł/t.
c.Propozycja:
§Przyjęcie dla rud miedzi stawki kwotowej na rok 2002 w wysokości
1,70 zł/t.
d.Przyjęcie stawek na rok 2002 dla rud metali jako średnich
arytmetycznych wyliczonych ze stawek górnych i dolnych określonych w
załączniku do ustawy (np. dla miedzi 2,26 zł/t), w okresie głębokiego
kryzysu skazuje wiele firm na likwidację lub z gory trudniejszą sytuację.
e. Z uwagi na brak w załączniku przy jednostkach miar dla rud
określenia dla jakiej wagi zostały przyjęte, konieczne jest dopisanie do
tony "wagi suchej" (dotyczy to również wzorów druku).

4.Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie kwalifikacji do
wykonywania, dozorowania i kierowania pracami geologicznymi - brak uwag.

5.Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych
wymagań jakim powinny odpowiadać projekty prac geologicznych - brak uwag.

6.Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych
wymagań jakim powinny odpowiadać dokumentacje geologiczne złóż kopalin.

a.W załączniku nr 3, w tabelce wymienione są zasoby wydobywalne
bez podania ich definicji. Jeśli pod pojęciem zasobów geologicznych
wydobywalnych występują zasoby geologiczne bilansowe pomniejszone o straty
i powiększone o zubożenie to umieszczenie takiej tabeli w dokumentacji
wydaje się bezzasadne z uwagi na brak podstaw do prawidłowej oceny
wielkości strat i zubożenia przez dokumentatora złoża. Określenie ww.
wielkości wymaga wnikliwej analizy wielu czynników obejmujących
zagadnienia ekonomiczne, techniczne.

7.Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie kryteriów
bilansowości złóż kopalin, oraz przypadków, w których można dopuścić
zmianę kryteriów bilansowości.

a.W załączniku do rozporządzenia brak kryteriów pozabilansowości,
które uniemożliwiają oszacowanie zasobów pozabilansowych, o których mówi
się np. w rozporządzeniu o projektach zagospodarowania złóż czy
dokumentacji geologicznej.
b. W tabelce 13 dotyczącej kryteriów bilansowości dla złoża rud
miedzi brak jest kryteriów dla złoża o głębokości większej niż 1250 m.
Kryteria dla tego typu złóż zostały zatwierdzone przez Ministra Środowiska
w 1998 r.
c.Proponuje się umieszczenie w załączniku do rozporządzenia dwóch
nowych tabel uwzględniających powyższe uwagi (propozycje w załączeniu).

8.Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych
wymagań, jakim powinny odpowiadać operaty ewidencyjne zasobów złóż kopalin
- brak uwag.

9.Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie określenia, w
których konieczne jest sporządzenie innej dokumentacji geologicznej niż
dokumentacja geologiczna złoża kopaliny, hydrogeologiczna i
geologiczno-inżynierska, szczegółowych wymagań jakim powinna odpowiadać
taka dokumentacja oraz zasad i trybu postępowania z nią - brak uwag.

10. Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie określenia
sposobu i zakresu wykonywania obowiązku udostępniania i przekazywania
informacji oraz próbek organom administracji geologicznej przez wykonawcę
prac geologicznych - brak uwag.

11. Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie rejestru obszarów
górniczych - brak uwag.

12. Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych
wymagań, jakim powinny odpowiadać projekty zagospodarowania złóż - brak
uwag.

13. Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie wzorów druków
informacji dotyczącej opłaty eksploatacyjnej za wydobywanie kopalin ze
złóż.

a.W tabelce dotyczącej opłaty eksploatacyjnej za wydobycie kopali
ze złóż, dla rud metali w wierszu 5 należy dodać - waga sucha.

14. Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie zasad gromadzenia
i udostępnienia próbek dokumentacji geologicznych, sposobu postępowania z
nimi, a także zakresu ochrony informacji oraz próbek geologicznych
uzyskanych w wyniku prowadzenia prac geologicznych - brak uwag.

15. Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych
wymagań, jakim powinny odpowiadać dokumentacje hydrogeologiczne i
geologiczno-inżynierskie - brak uwag.

Załącznik:

Kryteria Bilansowości



Zasoby Bilansowe



ParametrZawartość brzeżna
Maks. Głębokość
Dokumentowania
1250 mZawartość brzeżna
Maks. Głębokość
Dokumentowania
1500 m
Zawartość miedzi w próbce konturującej złoże0,7 %1,0% **
Zawartość ekwiwalentna miedzi* w profilu złoża wraz z przerostami (średnia
ważona)0,7%1,25%
Zasobność50 kg/m275 kg/m2

* Cu ekwiwalentna = %Cu + 0,01 g/t Ag
** zawartość ekwiwalentna







Zasoby Bilansowe





ParametrZawartość brzeżna
Maks. Głębokość
Dokumentowania
1250 m
Zawartość miedzi w próbce konturującej złoże0,7 % **
Zawartość ekwiwalentna miedzi* w profilu złoża wraz z przerostami (średnia
ważona)0,50 %
Zasobność35 kg/m2

* Cu ekwiwalentna = %Cu + 0,01 g/t Ag
** zawartość ekwiwalentna