Propozycje Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych dotyczące ustaw przygotowywanych przez Ministerstwo Gospodarki - "Przede wszystkim przedsiębiorczość".

Propozycje Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych dotyczące ustaw przygotowywanych przez Ministerstwo Gospodarki - "Przede wszystkim przedsiębiorczość".

I. W celu obniżenia kosztów transakcyjnych i niepewności związanej z
prowadzeniem działalności gospodarczej postulujemy:


1.Przyśpieszenie i obniżenie kosztów procesów sądowych
2.Udostępnienie informacji o nierzetelnych dłużnikach oraz badań
wiarygodności kredytowej
3.Usunięcie z Kodeksu Spółek Handlowych usterek wymienionych w
załączniku 1.Polepszenie pracy sądów i skrócenie czasu wydawania decyzji
4.Informatyzację sektora publicznego i umożliwienie w szerszym
zakresie:
a.Załatwiania spraw w urzędach poprzez Internet (np. zakładania
firmy, przesyłanie sprawozdań, składanie podań, itd.)
b.Zamieszczenie na stronach internetowych instytucji publicznych,
wszelkich istotnych dla klientów danej instytucji informacji, które nie
stanowią tajemnicy państwowej
c.Stworzenie internetowego centrum porad prawnych adresowanych
głównie do sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MSP)
5.Wprowadzenie kar dla organów i urzędników administracji
państwowej i samorządowej za nieterminowe wydawanie decyzji
6.Zracjonalizowanie systemu kontroli przedsiębiorstw w tym -
ograniczenie częstotliwości kontroli w jednym przedsiębiorstwie i
wymierzanie kar przez komisję, a nie kontrolera
7.Ochronę polskiego rynku przed niepożądanymi produktami
zagrażającymi środowisku bądź zagrażającymi bezpieczeństwu na drogach -
jak na przykład importowane, używane (często powypadkowe) samochody, które
stanowią dodatkowo nieuczciwą konkurencję dla producentów lokalnych i ich
kooperantów
8.Zapewnienie stabilności przepisów prawa i przewidywalności ich
zmian
a.Wydłużenie vacatio legis wprowadzanych zmian w przepisach prawa
(np. zastrzeżenie budzi tryb wprowadzania podatku VAT w budownictwie)
b.Doprecyzowanie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (np. w
sprawie zakwalifikowania przez Prezesa GUS preparatów dezynfekcyjnych do
wyrobów chemii gospodarczej, objętych wyższym podatkiem VAT)
c.Dostosowanie Ustawy o rachunkowości do standardów
międzynarodowych (MSR), aby ułatwić firmom pozyskiwanie obcego kapitału na
rozwój
9.Uregulowanie rynku telekomunikacyjnego, które powinno prowadzić
zmierzać do szybkiej i trwałej obniżki cen usług telekomunikacyjnych
a.Zasady fakturowania usług operatorów międzystrefowych przez
operatora strefowego powinny być regulowane ustawą, a nie rozporządzeniem
b.Zwolnienie z obowiązku uiszczania przez niezależnych operatorów
opłat koncesyjnych, po wejściu w życie ustawy Prawo Telekomunikacyjne.
10.W zakresie inwestycji budowlanych:
a.Wyegzekwowanie od władz gmin zatwierdzenia planów rozwoju i
zabudowy
b.Ograniczanie możliwości sprzeciwiania się i wstrzymywania
inwestycji
c.Zwiększanie uprawnień właścicielskich przy wynajmie mieszkań



II. W zakresie podatków postulujemy:

1.Wprowadzenie jednej stawki podatku dochodowego dla wszystkich
osób prowadzących działalność gospodarczą
2.Wprowadzenie kwartalnego okresu rozliczania się z podatku
dochodowego - aby zwiększyć płynność finansową firm i zmniejszyć koszt
obsługi podatkowej
3.Wydłużenie okresu rozliczania podatku VAT - do trzech miesięcy
4.Zrównanie podatku od nieruchomości mieszkaniowych i
wykorzystywanych do działalności gospodarczej
5.Skrócenie okresów amortyzacji po to, by pobudzić inwestorów do
inwestowania w majątek trwały i przyśpieszenia modernizacji przedsiębiorstw



III. W zakresie prawa pracy postulujemy:

A.Propozycje zmian postulowanych w Kodeksie Pracy:

1) zmniejszenie ograniczeń w stosowaniu umów o pracę na czas określony
(art. 25/1),

2) wydłużenie okresu rozliczeniowego czasu pracy do 4 miesięcy (art. 129
), a w szczególnych przypadkach do 12 miesięcy,

3) zmiana zasad obliczania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy z
tytułu choroby pracownika (art. 92 § 2),
- wynagrodzenie oblicza pracodawca według zasad obowiązujących przy
ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego i wypłaca od trzeciego dnia
niezdolności do pracy, wyłączając dni wolne od pracy,

4) zmiana dotycząca tygodniowego wymiaru czasu pracy (art. 129 § 1),

- proponuje się przyjęcie zapisu w art. 129 § 1: "Czas pracy nie może
przekraczać 8 godzin na dobę, w tym co najmniej 11 godzin nieprzerwanego
odpoczynku oraz przeciętnie 40 godzin, a z nadgodzinami 48 godzin w
pięciodniowym tygodniu pracy, w przyjętym okresie rozliczeniowym nie
przekraczającym 4 miesięcy".

W związku z powyższą zmianą niezbędne jest zrezygnowanie z utrzymania
dotychczasowego rocznego limitu godzin nadliczbowych przez skreślenie art.
133§2.

5) zmiana wysokości dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych (art. 134 §
1 pkt 1),
- pracownikowi, oprócz normalnego wynagrodzenia, przysługuje dodatek w
wysokości 50% za każdą godzinę tej pracy,

6) zmiana wysokości dodatku za pracę w niedziele lub w święta, w przypadku
braku udzielenia innego dnia wolnego od pracy w tygodniu (art. 134 § 1 pkt
2)
- pracownikowi, oprócz normalnego wynagrodzenia, przysługuje dodatek w
wysokości 50% za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających w
niedziele i święta,

7) zwolnienie pracodawcy z obowiązku podawania przyczyny uzasadniającej
wypowiedzenie umowy o pracę, zawartej na czas nieokreślony (art. 30§4).
Proponujemy nowy zapis w brzmieniu:
"W oświadczeniu pracodawcy o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia
powinna być wskazana przyczyna uzasadniająca rozwiązanie umowy."

8) ograniczenie obowiązkowych badań lekarskich (art. 229 § 1 i 2),
- do grupy pracowników zatrudnionych w warunkach powodujących szczególne
zagrożenia dla zdrowia lub życia,
- osoby przyjmowane do pracy ponoszą koszty wstępnych badań lekarskich,

9) zmiana dotycząca zwolnienia na poszukiwanie pracy (art. 37),
- w okresie wypowiedzenia pracownikowi przysługuje zwolnienie na
poszukiwanie pracy wyłącznie, gdy wypowiedzenia dokonał pracodawca,

10) zmiana w zakresie tworzenia służby bhp, zgodnie z wymaganiami art. 7
ust. 5 Dyrektywy UE nr 89/391 (art. 237/11),
- pracodawca tworzy służbę bezpieczeństwa i higieny pracy, pełniącą
funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
biorąc pod uwagę rozmiary przedsiębiorstwa i zagrożenia, na jakie są
narażeni pracownicy oraz ich rozkład w całym przedsiębiorstwie,

11) zmiana w zakresie tworzenia komisji bhp, zgodnie z Dyrektywą UE nr
89/391 (art. 237/12 § 1),
- pracodawca tworzy komisję bezpieczeństwa i higieny pracy jako swój organ
doradczy i opiniodawczy do konsultowania z pracownikami oraz umożliwiania
im uczestniczenia we wszelkich dyskusjach, podczas których rozpatrywane są
kwestie dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników podczas
wykonywania swoich obowiązków zawodowych, biorąc pod uwagę rozmiary
przedsiębiorstwa i zagrożenia, na jakie są narażeni pracownicy oraz ich
rozkład w całym przedsiębiorstwie,

12) zmiana zasad zobowiązujących do wprowadzania regulaminu wynagradzania
(art. 77/2 ),
- pracodawca zatrudniający powyżej 50 pracowników ustala warunki
wynagradzania w regulaminie wynagradzania,

13) zmiana jak wyżej, we wprowadzaniu regulaminu pracy (art. 104),
- pracodawca zatrudniający powyżej 50 pracowników ustala organizację i
porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy
i pracowników w regulaminie pracy,

14) wprowadzenie do Kodeksu pracy zapisu umożliwiającego stosowanie przez
pracodawcę (zatrudniającego do 50 pracowników), zagrożonego upadłością lub
likwidacją, okresowych odstępstw od niektórych przepisów prawa pracy,
jeżeli uzyskał na to zgodę zatrudnionych pracowników i dopełnił określone
procedury,

15) W ustawie z 24 sierpnia 2001r. nowelizującej Kodeks pracy, która
wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2002r. proponuje się wprowadzenie
następujących zmian:
- skreślenie art. 183d, który dotyczy obowiązku wypłaty odszkodowania w
przypadku orzeczenia przez sąd, że pracodawca dopuścił się jakiejkolwiek
dyskryminacji - pośredniej lub bezpośredniej w zatrudnieniu. W przepisach
unijnych nie ma żadnych regulacji w zakresie ponoszenia konsekwencji
finansowych przez pracodawcę. Dyrektywa nr 76.207 (EWG) z 9 lutego 1976r.
dotycząca realizacji zasady równego traktowania kobiet i mężczyzn wyraźnie
stanowi, że państwa członkowskie mają podjąć środki konieczne dla
unieważnienia lub zmiany postanowień naruszających zasadę równego
traktowania, które zawarte są w układach zbiorowych pracy, indywidualnych
umowach o pracę, regulaminach zakładowych, jak i w statutach zawodów
wolnych. Nie ma więc potrzeby stanowienia o tym, co nas nie obowiązuje w
ramach harmonizacji prawa polskiego.
- skreślenie w art. 2001 § 3 wyrazów "po uzyskaniu zgody lekarza
wykonującego zadania służby medycyny pracy - wykaz ten zatwierdza właściwy
inspektor pracy". Zapisy wprowadzają bardzo duży formalizm i biurokrację.
Za bezzasadne należy potraktować dokonywanie ograniczeń w przepisach,
których celem jest zachęcanie do zatrudniania ludzi młodych, a nie
utrudnianie.
- skreślenie § 4 w art. 2001. Zmiana wynika z zamieszczenia w regulaminie
pracy wykazu lekkich prac dozwolonych pracownikom młodocianym (art. 1041 §
1 pkt 7a). Jeśli pracodawca nie ma obowiązku wydawania regulaminu, to tym
bardziej budzi wątpliwości obowiązek tworzenia osobnego aktu. Powoduje to
zwiększenie biurokracji i uciążliwość dla pracodawcy.



B.Propozycje nowych rozwiązań w sprawach pozakodeksowych

1) Ustawa o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków
pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy:
- zastosowanie przepisów ww. ustawy do zakładów zatrudniających co
najmniej 50 pracowników (Art. 1 ust. 1), aby pełniła właściwą rolę
zabezpieczenia przed masowym zwalnianiem pracowników, a w konsekwencji
gwałtownym wzrostem liczby bezrobotnych na lokalnym rynku pracy),
- przyjęcie, że wymiar odprawy pieniężnej zależy od zakładowego stażu
pracy i wynosi: 1 miesięczna odprawa po 2 latach pracy, 2 miesięczna po 4
latach pracy, 3 miesięczna po 8 latach pracy (art. 8 ust. 1 i 2),
- prawo do odprawy pieniężnej nie przysługuje pracownikom, którzy nabyli
prawo do emerytury lub renty (art. 8 ust. 3 pkt 4) oraz pracownikom
zwalnianym indywidualnie (art. 10),
- pracodawca ma obowiązek zawiadomić pismem zawierającym uzasadnienie,
zakładową organizację związkową i powiatowy urząd pracy 30 dni przed
terminem planowanych zwolnień (art. 2 i 3).
- z ochrony przed zwolnieniami grupowymi nie korzystają posłowie,
senatorowie, radni (art. 10 a).
- za zgodą zakładowej organizacji związkowej z ochrony przed zwolnieniem
nie korzystają pracownicy pozostający na zwolnieniu lekarskim (art. 5).



2) Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych:
- w oparciu o rozliczenie funduszu ubezpieczeń chorobowych ZUS
skorygowanie wysokości składki na ubezpieczenie chorobowe, aby
zrekompensowała okres zwolnienia lekarskiego (do 35 dni ), za który
obecnie płaci pracodawca,

3) Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych:
- utworzenie ww. funduszu obowiązuje pracodawcę zatrudniającego co
najmniej 50 pracowników ( Art. 3 ust.1),

4) Ustawa o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności
pracodawcy
- uproszczenie procedur i skrócenie terminów rozpatrywania wniosków
pracodawców w sprawie pożyczek z FGŚP. Proponuje się następujące zmiany w
art. 4 ww. ustawy:
a) dopisanie do art. 4 ust. 1b, o następującej treści:
"1b. Jeśli postępowanie o wypłatę, o której mowa w ust. 1, zostało
wszczęte na wniosek uprawnionych, decyzję o wypłacie lub odmowie wypłaty
marszałek województwa powinien podjąć w terminie 2 tygodni licząc od dnia
otrzymania wniosku."
b) dopisanie do art. 4 ust. 1c, o następującej treści:
"1c. Spory powstałe w związku z decyzją o wypłacie, o której mowa w ust. 1
rozstrzyga sąd właściwy w sprawach pracy."

5) W projektowanej ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę:
- wprowadzenie rozwiązań uwzględniających korelację poziomu płacy
minimalnej z lokalnym wskaźnikiem bezrobocia w ujęciu powiatowym,
- ustanowienie niższego poziomu płacy minimalnej dla początkujących
pracowników,

6) W projektowanej ustawie o ubezpieczeniu od wypadków przy pracy i chorób
zawodowych:
- ograniczenie tytułu ubezpieczeniowego do wypadków przy pracy i
przeniesieniu sprawy chorób zawodowych do ubezpieczenia zdrowotnego i
rentowego
- zastosowanie składki ubezpieczeniowej różnicowanej w zależności od
poziomu zagrożeń zawodowych występujących u pracodawcy,
- zdarzenia dotyczące wypadków przy pracy w drodze do pracy i z pracy
winny zostać objęte ubezpieczeniem zdrowotnym (ustawa powszechnym
ubezpieczeniu zdrowotnym) tak, aby projektowana ustawa dotyczyła wyłącznie
wypadków w miejscu pracy,

7) W projektowanej ustawie o emeryturach pomostowych:
- uznanie uprawnień nabytych i uregulowanie zasad dotyczących uprawnień
emerytalnych pracowników rozpoczynających pracę w szczególnych warunkach
lub o szczególnym charakterze.



IV. W zakresie edukacji postulujemy:
1.Inwestycje w edukację: jedynie podniesienie kwalifikacji
pracowników i zdolności uczenia się absolwentów może dać trwałe rezultaty
w postaci szybciej rosnącego dobrobytu
2.Promowanie uczenia ustawicznego, nauki przez całe życie - także
poprzez rozszerzenie, dotowanych przez państwo, usług edukacyjnych dla
osób dorosłych, które już rozpoczęły życie zawodowe
3.Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów, wydatków na
kształcenie przedsiębiorców - aby zachęcić osoby decydujące o bycie i
rozwoju pracobiorców, by podnosiły ich kwalifikacje dotowanych przez
państwo na osoby w wieku średnim i starszym
4.Wprowadzenie do programu nauczania podstaw ekonomii i
kształtowania postaw przedsiębiorczości, jak również - położenie większego
nacisku na rozwijanie umiejętności niezbędnych we współczesnym życiu:
logicznego myślenia, pracy w zespole, negocjacyjnego rozwiązywania
konfliktów, stałego uczenia się. Obecnie system oświaty w zbyt dużym
stopniu koncentruje się na przekazywaniu informacji, a nie - umiejętności
i wiedzy.



Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
29 listopada 2001 r.