O p i n i a do projektu ministerstwa finansów z dnia 17 maja 2000r, w sprawie zmian ustaw o podatku dochodowym w zakresie opodatkowania leasingu.

O p i n i a do projektu ministerstwa finansów z dnia 17 maja 2000r, w sprawie zmian ustaw o podatku dochodowym w zakresie opodatkowania leasingu.

W związku z otrzymanym do zaopiniowania projektem Ministerstwa Finansów z
dnia 17 maja 2000 r. w sprawie zmian ustaw o podatku dochodowym w zakresie
opodatkowania i leasingu oraz efektami konferencji uzgadniającej odbytej
w dniu 2 czerwca 2000r., na której omówione zostały uwagi do projektu
ustawy, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych pragnie przedstawić
poniższe stanowisko:

1.PKPP podziela pogląd, iż opodatkowanie podatkiem dochodowym
stron umowy leasingu powinno zostać unormowane w sposób oddzielny,
wyczerpujący i jasny tak, by w maksymalnym stopniu zapewnić pewność
przepisów prawa podatkowego, które obowiązują w tym zakresie podatników.

2.Ze względu na zaawansowany etap prac legislacyjnych dotyczących
wprowadzenia do Kodeksu cywilnego - "Tytułu XVII-1: Umowa leasingu",
zawartych w projekcie ustawy o zmianie ustawy Kodeks cywilny z dnia 10
lutego 2000 r. (druk nr 1699), uważamy iż należy w projekcie ustaw
podatkowych uwzględnić definicje i terminy zawarte w projekcie Kodeksu
cywilnego. Oczywiście w przypadku wprowadzenia przez Sejm zmian w
proponowanych definicjach Kodeksu cywilnego, niezbędnym będzie
przeanalizowanie czy obecnie proponowane zapisy projektu mogą pozostać bez
zmian.

3.Zdecydowany sprzeciw budzi propozycja zapisu zawartego w art. 1
pkt 17 b. 2. w odniesieniu do podatku dochodowego od osób prawnych,
powtórzona również w art. 2 pkt 23 b. 2 w odniesieniu do podatku
dochodowego od osób fizycznych. W obu przypadkach, zgodnie z propozycją
Ministerstwa Finansów: "Jeżeli finansujący korzysta z ulg, odliczeń lub
zwolnień od podatku dochodowego na podstawie odrębnych przepisów, opłaty o
których mowa w ust.1 (opłaty leasingowe) nie stanowią kosztów uzyskania
przychodów korzystającego". Uregulowanie takie zdaniem Konfederacji jest
niedopuszczalne. Wprowadza ono w praktyce odpowiedzialność podatkową
leasingobiorcy (korzystającego) za zdarzenia zależne wyłącznie od woli i
działalności leasingodawcy (finansującego), nawet w sytuacji, gdy
korzystający nie jest w jakimkolwiek stopniu świadomy tych zdarzeń.
Ministerstwo Finansów zupełne nie uwzględniło sytuacji, iż leasingodawca
może nie powiadomić lub nawet celowo wprowadzić w błąd leasingobiorcę, co
do swojego statusu podatkowego. Natomiast zgodnie z projektem wszelkie
negatywne konsekwencje (nie uznanie rat leasingowych za koszt uzyskania
przychodów) obciążać będą wyłącznie leasingobiorcę. W efekcie,
nieświadomego lesingobiorcę może po kilku latach spotkać "wyrzucenie"
przez organy skarbowe z kosztów uzyskania przychodów kilkuletnich rat
leasingowych i konieczność zapłacenia zaległego podatku dochodowego wraz z
odsetkami za zwłokę. Takie ujęcie przepisów stwarza sytuację zupełnego
braku bezpieczeństwa obrotu dobrami leasingowymi dla leasingobiorców i
możliwość doprowadzenia przedsiębiorstwa do bankructwa ze względu na
zdarzenia zależne wyłącznie od nieuczciwego leasingodawcy, który
przemilczy przy podpisywaniu umowy albo nie powiadomi w jej trakcie, iż
przysługują mu ulgi, odliczenia lub zwolnienia od podatku dochodowego.
Zdaniem PKPP projektowane przepisy naruszają konstytucyjną zasadę państwa
prawa oraz normy Unii Europejskiej.

4.Pewne wątpliwości budzi wprowadzenie nowego terminu
"hipotetycznej wartości netto" i praktycznego zastosowania tej instytucji,
w szczególności w sytuacjach określonych w nowo projektowanych art. 17 c.1
pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w art. 2 pkt 23 c. 1
pkt 1ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. PKPP uważa, iż
zaproponowana definicja nie jest wystarczająco precyzyjna.

5.Pozytywnie należy ocenić przewidziane w projekcie przepisy
przejściowe. Zgodnie z art. 3 projektu: "Do umów najmu lub dzierżawy
rzeczy lub praw majątkowych oraz umów o podobnym charakterze zawartych
przed dniem 1 stycznia 2001 r. stosuje się odpowiednio przepisy ustaw
wymienionych w art. 1 albo w art. 2 w brzmieniu obowiązującym przed 1
stycznia 2001 r.". Natomiast z art. 4 jednoznacznie wynika, że przepisy
nowelizacji mają mieć zastosowanie do umów zawartych po 1 stycznia 2001 r.
Przepisy te gwarantują zatem podmiotom gospodarczym niezmienianie ich
sytuacji podatkowej w stosunku do regulacji, którą brały one pod uwagę
podejmując decyzje inwestycyjne. PKPP uważa jednak, iż omawiane przepisy
można uzupełnić wprowadzając dla stron leasingu możliwość rozwiązania
starej umowy leasingu i zawarcia nowej, przy założeniu, iż umożliwią one
zaliczenie poprzednich okresów leasingu lub wartości zapłaconych rat.

Podsumowując powyższe uwagi Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
wyraża pogląd, iż środowiska pracodawców oczekują zdecydowanego
polepszenia przepisów dotyczących opodatkowania podatkiem dochodowym stron
umów leasingu.
Przedstawiony projekt nie zawiera polepszenia sytuacji ze względu na
obciążenia podatkowe. Proponowane przepisy należy ocenić jednak za
bardziej precyzyjne od obecnie obowiązujących, co sprzyjać będzie pewności
prawa i jako takie jest korzystne dla podatników. PKPP w sposób
zdecydowany domaga się natomiast wykreślenia z projektowanej regulacji
norm podważających pewność obrotu i bezpieczeństwo leasingobiorców, jako
sprzecznych z porządkiem konstytucyjnym Rzeczypospolitej Polskiej oraz
zasadami prawa Unii Europejskiej.