PKPP wystosowała list do premiera RP oraz urzędników odpowiedzialnych za negocjacje Polski z UE w sprawie stanowiska Polski wobec podatku VAT na budownictwo oraz Specjalnych Stref Ekonomocznych.

PKPP wystosowała list do premiera RP oraz urzędników odpowiedzialnych za negocjacje Polski z UE w sprawie stanowiska Polski wobec podatku VAT na budownictwo oraz Specjalnych Stref Ekonomocznych.

Warszawa, 19 marca 2002 r.

Pan Leszek Miller
Prezes Rady Ministrów
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
Al. Ujazdowskie 1/3
00-583 Warszawa

Stanowisko PKPP ws. negocjacji Polski z UE w rozdziałach
Podatki i Polityka Konkurencji
W związku z przyjęciem w ubiegłym tygodniu przez rząd stanowiska
negocjacyjnego w rozdziale Podatki, Polska Konfederacja Pracodawców
Prywatnych zmuszona jest zaprotestować przeciwko decyzji utrzymania
stanowiska w sprawie objęcia budownictwa mieszkaniowego podstawową stawką
podatku VAT z chwilą wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, jak również
przeciwko trybowi podjęcia tej decyzji.
Zgoda Polski na stosowanie podstawowej, czyli 22% stawki VAT dla
budownictwa mieszkaniowego, jest wynikiem - jak twierdzą negocjatorzy -
przede wszystkim niedopilnowania tej kwestii przez polskie lobby budowlane
w okresie formułowania wyjściowego stanowiska negocjacyjnego Polski w tej
kwestii. O ile jednak możnaby się zgodzić z takim tłumaczeniem w roku 1999
czy wkrótce po nim, to trudno jest poważnie posługiwać się tym
"historycznym" argumentem obecnie, czyli prawie trzy lata później. Od tego
czasu sporo zmieniło się w całej polskiej gospodarce (spowolnienie wzrostu
gospodarczego i znaczny wzrost bezrobocia), jak i na samym rynku
budowlanym, który znalazł się w szczególnie trudnej sytuacji.
W minionych latach kwestia zmiany polskiego stanowiska negocjacyjnego w
sprawie stawki podatku VAT dla budownictwa mieszkaniowego była
kilkakrotnie podnoszona przez Krajowy Związek Pracodawców Budownictwa,
Polski Związek Firm Deweloperskich, jak i przez Polską Konfederację
Pracodawców Prywatnych.
Miało to miejsce m.in. w dokumencie "Stanowisko Krajowej Izby Gospodarczej
i Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych w sprawie dalszych
negocjacji dotyczących akcesji Polski do Unii Europejskiej" z kwietnia
2001 r., skierowanym do ówczesnego głównego negocjatora, ministra Jana
Kułakowskiego, w listach do minister Danuty Hübner z listopada i grudnia
2001 r., jak też w dokumencie "Postulaty Polskiej Konfederacji Pracodawców
Prywatnych ws. negocjacji z UE, na spotkanie z ministrem Janem
Truszczyńskim" z listopada 2001 r. W załączeniu przekazujemy najnowszy
wniosek w tej sprawie przygotowany przez Polski Związek Firm
Deweloperskich, który wskazuje na prawne, ekonomiczne i społeczne
argumenty przemawiające za utrzymaniem obniżonej stawki VAT dla
budownictwa mieszkaniowego i uzasadnia racjonalność takiej polityki w
polskich warunkach.
W ostatnich tygodniach, po jednoznacznych wystąpieniach w sprawie podatku
VAT dla budownictwa mieszkaniowego ze strony posłów polskiego parlamentu i
wypowiedziach głównego negocjatora nie wykluczających zmiany stanowiska w
powszechnie oczekiwanym kierunku, wydawało się, że może to nastąpić
jeszcze przed tymczasowym zamknięciem tego rozdziału na sesji
negocjacyjnej w dniu 22 marca 2002 r. Pozostawienie przez rząd
dotychczasowego stanowiska i niepodawanie do wiadomości publicznej
żadnego, poza "historycznym", uzasadnienia tej decyzji jest dla nas i
naszych członków dużym zaskoczeniem i kolejnym przykładem braku
przejrzystości polskiej polityki negocjacyjnej, zarówno dla szerokiej
opinii publicznej, jak i zainteresowanych środowisk. Odbierane jest ono
przez nas jako sprzeczne z przyjętą przez rząd polityką rozwoju
budownictwa mieszkaniowego w ramach programu rozwoju infrastruktury.
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych postuluje zachowanie obniżonej
stawki VAT dla budownictwa mieszkaniowego do chwili osiągnięcia przez
Polskę wskaźnika liczby mieszkań na 1000 mieszkańców na poziomie średnim
dla Unii Europejskiej. Jest to uzasadnione względami gospodarczymi i
społecznymi, przede wszystkim potrzebą zwiększenia mobilności ludzi na
rynku pracy. Mamy świadomość, że osiągnięcie tego celu może nastąpić w
dwojaki sposób:
1)po tymczasowym zamknięciu rozdziału Podatki na obecnych
warunkach w dniu 21 marca br., należy dążyć do ponownego jego otwarcia
jesienią br. w celu uzgodnienia obniżki stawek VAT dla budownictwa
mieszkaniowego;
2)ponieważ Unia dopuszcza stosowanie obniżonej stawki VAT dla
budownictwa mieszkaniowego o charakterze socjalnym, możliwe jest
uzgodnienie z Unią Europejską, że w Polsce, przy olbrzymim deficycie
mieszkań, ich budowa ma niemal w każdym przypadku charakter socjalny.
Rozwiązaniem bardziej trwałym wydaje się pierwszy z wymienionych
wariantów, ale jeśli negocjatorzy dojdą do wniosku, że cena jego
osiągnięcia w postaci innych naszych ustępstw (jak miało to miejsce w
przypadku wynegocjowania w roku ubiegłym okresu przejściowego dla
rejestracji leków generycznych) byłaby zbyt wysoka, to pozostaje nam
drugie rozwiązanie.
W rozdziale Polityka konkurencji niepokój Polskiej Konfederacji
Pracodawców Prywatnych i jej członków budzi kwestia uregulowania statusu
przedsiębiorców-inwestorów w specjalnych strefach ekonomicznych (SSE).
Zdajemy sobie sprawę, że dla zamknięcia tego rozdziału negocjacji
niezbędny będzie kompromis pomiędzy Unią Europejską, Polską oraz
inwestorami w SSE w kwestii skrócenia okresu gwarantowanych przywilejów
dla inwestorów, którzy ulokowali swoje obiekty i prowadzą produkcję w tych
strefach. Obecnie obowiązujący okres uprzywilejowania tych inwestorów,
sięgający często roku 2017, będzie praktycznie niemożliwy do utrzymania ze
względu na obowiązujące regulacje unijne i wyraźne żądania z tej strony.
Kompromis może polegać na zrekompensowaniu inwestorom przez nasze władze
utraconych korzyści, choć zapewne Unia Europejska powinna wesprzeć nas w
sfinansowaniu tego zadania. Istotne jest jednak aby zaproponowane przez
polskich negocjatorów rozwiązania po raz kolejny nie zaskakiwały
najbardziej zainteresowanych nimi przedsiębiorców-inwestorów z tych stref.
Dlatego też PKPP oczekuje, że rząd jak najszybciej zaprosi do wspólnej
dyskusji na ten temat przedstawicieli grupy przedsiębiorstw-inwestorów w
SSE. Może ona mieć miejsce w ramach grupy roboczej przy głównym
negocjatorze ds. kontaktów z przedstawicielami biznesu powołanej wiosną
ubiegłego roku. Naszym zdaniem doprowadzenie do takiego spotkania jest
sprawą bardzo pilną i niezbędną dla skutecznego wypracowania rozwiązania
satysfakcjonującego wszystkich zainteresowanych. Pozwoli to uniknąć w
niedalekiej przyszłości powtórki sytuacji z kwestią okresu przejściowego
dla rejestracji leków generycznych z roku ubiegłego, czy ewentualnie ze
stawką podatku VAT dla budownictwa mieszkaniowego w drugiej połowie br.,
czyli konieczności powrotu do stołu negocjacyjnego w tymczasowo zamkniętym
już rozdziale negocjacji z Unią Europejską, tym razem w kwestii
specjalnych stref ekonomicznych.