Nowelizacja ustawy o Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Stanowisko PKPP.

Nowelizacja ustawy o Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Stanowisko PKPP.

Zdaniem Konfederacji, zmiana w ustawie o ochronie roszczeń pracowniczych w
razie niewypłacalności pracodawcy jest niekorzystna, gdyż de facto oddaje
kierowanie Funduszem Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) w ręce
ministra pracy, który według noweli - będzie zarządzał środkami Funduszu.
Przez wykorzystanie struktury Biur z podporządkowaniem ich Ministrowi
Pracy dochodzi do upaństwowienia Funduszu

We wspomnianej ustawie Sejm, na wniosek rządu dotyczący, zlikwidował Radę
Funduszu. Nadzór i kontrolę nad jego działalnością przejmuje minister
pracy. Wyłączne sprawowanie funkcji opiniodawczych pozostawia się
Naczelnej Radzie Zatrudnienia. Dysponowanie Funduszem przejmuje minister
pracy wraz z Krajowym Biurem Funduszu i jego Biurami Terenowymi

Wysokość składki na Fundusz będzie obecnie określała ustawa budżetowa. W
ten sposób nastąpi wzmocnienie wpływu Ministra Finansów na rozszerzanie
zakresu przedmiotowego i podmiotowego ustawy przez przejęcie przez Rząd i
Parlament decyzji o ustalaniu składki na Fundusz. Dotychczas wysokość
składki ustalało rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, po
porozumieniu z Ministrem Finansów i Radą Funduszu, która składa się z
dwóch trzecich z przedstawicieli organizacji pracodawców.
Redukcja wydatków budżetu powoduje, że znosi się możliwość wypłacania z
Funduszu jednorazowych świadczeń w wysokości niewypłaconego pracownikom
jednomiesięcznego wynagrodzenia za pracę, a także - możliwość udzielania
pracodawcy pożyczek odpowiadających wysokości składek na ubezpieczenie
społeczne od niewypłaconych jednomiesięcznych wynagrodzeń.

Cięcia budżetowe nie są jednak jedyną przyczyną przejęcia przez ministra
pracy kontroli nad tą instytucją. Zapaść finansowa, w jakiej znalazł się
Fundusz to efekt złego zarządzania jego środkami oraz szeregu działań
członków jego Rady, które wzbudziły wątpliwości zarówno ministra, jak i
opinii publicznej.

Wprowadzone rozwiązania można uznać za uzasadnione pod warunkiem, że będą
one funkcjonować okresowo, np. przez rok, a nie w sposób trwały, jak
przewidziano w nowelizacji.
Konsekwencje trwałych zmian o wyżej wymienionym charakterze będą w
praktyce skutkowały:
-upaństwowieniem Funduszu tworzonego ze składek pracodawców,
-utratą przez pracodawców nadzoru i kontroli nad wymienionym
Funduszem,
-utratą możliwości korzystania przez pracodawców z wyżej
wymienionego Funduszu w szczególnie trudnych sytuacjach.

W rezultacie składki na Fundusz przyjęłyby postać ukrytego podatku.