PKPP zaskarży niektóre z przepisów nowelizacji ordynacji podatkowej, która wchodzi w życie w styczniu 2003 r., do Trybunału Konstytucyjnego.

PKPP zaskarży niektóre z przepisów nowelizacji ordynacji podatkowej, która wchodzi w życie w styczniu 2003 r., do Trybunału Konstytucyjnego.

Ordynacja wbrew Konstytucji
Już w dotychczasowym brzmieniu Ordynacja Podatkowa była dla
przedsiębiorców uciążliwa. Sprawiła, że klimat dla działalności
gospodarczej jest wyjątkowo niekorzystny. Nowelizacja dokonana w 2002 r. w
znacznej mierze tę sytuację pogłębia.
Owszem, pojawiło się kilka korzystnych dla przedsiębiorców zmian:
ujednolicenie okresów przechowywania dokumentacji podatkowej, podpis
elektroniczny, zwiększenie obowiązków informacyjnych urzędu skarbowego
wobec podatnika w trakcie postępowania podatkowego. W nowelizacji znalazło
się jednak wiele takich, które w rażący sposób pogarszają pozycję
podatnika.
Część z nich jest zdaniem PKPP niezgodna z Konstytucją. Skarga do
Trybunału najprawdopodobniej obejmie art. 14, 24a, 24b, 33 § 1 i 2, 33b
pkt 2, 34 § 1 i 6, 41 § 3 oraz 109 § 1, 111, 112, 114, 114a i 284a.
PKPP domagać się zbadania zgodności z Konstytucją przede wszystkim:
ˇklauzuli obejścia prawa,
ˇrozszerzenia zakresu odpowiedzialności osób trzecich,
ˇokreślenia przesłanek zastosowania zabezpieczenia na majątku
podatnika,
ˇrozszerzenia zakresu podmiotowego hipoteki i zastawu skarbowego,
ˇmożliwości przeprowadzenia kontroli bez uprzedniego upoważnienia
(wyłącznie po okazaniu legitymacji).
Regulacje te zostaną zaskarżone jako niezgodnie z konstytucyjną zasadą
ochrony własności, zasadą proporcjonalności, zasadą równości oraz zasadą
określoności przepisów prawa.

Kontrola skarbowa zbyt policyjna
PKPP przygląda się również projektowi ustawy o utworzeniu Wojewódzkich
Kolegiów Skarbowych. Kolegia te są tylko pretekstem do zmian w treści 28
innych ustaw! W pięciu przypadkach zmiany mają charakter zasadniczy -
dotyczy to zwłaszcza ustawy o kontroli skarbowej.
Ustawodawca poprzez kolejne nowelizacje zwiększa prawo pracowników wywiadu
skarbowego do ingerencji w sferę prywatności podatników. Było ono
zarezerwowane dotąd dla policji i innych służb ścigających przestępstwa.
W noweli znalazł się m.in. kontrowersyjny zapis o prawie wywiadu
skarbowego do rejestrowania obrazu i dźwięku w miejscach publicznych.
Wykreślono ograniczenia żądania bilingu rozmów telefonicznych od
operatorów telekomunikacyjnych do przypadków związanych z zapobieganiem i
wykrywaniem przestępstw.
Obecnie, po nowelizacji z czerwca 2002 r. za zezwoleniem sądu okręgowego
możliwe jest stosowanie przez trzy miesiące środków technicznych do
niejawnego uzyskiwania informacji oraz utrwalania dowodów. Projekt noweli
przewiduje tu zmiany:
ˇrozszerza katalog przestępstw, w przypadku których można stosować
czynności operacyjno-rozpoznawcze,
ˇdodaje uprawnienia do kontroli treści korespondencji i zawartości
przesyłek,
ˇdodaje możliwość przedłużeniu kontroli operacyjnej (na kolejne
trzy miesiące, a w niektórych przypadkach na sześć).
Zmiany w ustawie o kontroli skarbowej zostały skopiowane z ustawy o
policji. Czy konieczne jest dublowanie funkcji prze te dwie służby?