Uwagi PKPP Lewiatan do Komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego - Akt o jednolitym rynku II, Razem na rzecz nowego wzrostu gospodarczego

Uwagi PKPP Lewiatan do Komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Akt o jednolitym rynku II, Razem na rzecz nowego wzrostu gospodarczego COM(2012) 573 final.


1. Wstęp

PKPP Lewiatan popiera inicjatywy przedstawione w Komunikacie Komisji Europejskiej „ Akt o jednolitym Rynku II". Plany dotyczące rozwoju gospodarki cyfrowej, działania na rzecz stworzenia wspólnego rynku energii oraz wspierania mobilności zawodowej zyskują na znaczeniu w dobie kryzysu i powinny być traktowane priorytetowo. Deklarując zainteresowanie dalszymi pracami Komisji oraz gotowość do zgłoszenia uwag na etapie konkretyzacji planów Komisji pozwalamy sobie przedstawić kilka uwag szczegółowych do wybranych „podstawowych działań".

2. Uwagi szczegółowe

Rozwinięcie portalu EURES w taki sposób, aby stał się prawdziwie europejskim narzędziem służącym pomocą w znalezieniu pracy i prowadzeniu rekrutacji.
PKPP Lewiatan popiera zamian wzmocnienia przez Komisje sieci. EURES. W instrumencie tym tkwi duży potencjał zwiększenia dostępu obywateli i organów do informacji na temat rynku pracy w poszczególnych państwach członkowskich. Należy wspierać funkcjonowanie narzędzi pośrednictwa pracy o zasięgu europejskim. Zarówno baza ofert pracy, jak i kandydatów do pracy wymaga poszerzenia i sprawnego zarządzania, tak aby odpowiadały one potrzebom europejskiego rynku pracy, a przede wszystkim wspierały mobilność zawodową w Europie.

Modernizacja unijnych przepisów w zakresie niewypłacalności, aby zwiększyć szanse przetrwania przedsiębiorstw na rynku oraz dać przedsiębiorcom drugą szansę.
Ujednolicenie zasad dotyczących podatków pośrednich w krajach Unii Europejskiej zasługuje na poparcie. Propozycja Komisji Europejskiej zawarta w Komunikacie dotycząca wprowadzenia jednolitego wzoru deklaracji VAT spowoduje, że koszty transakcyjne funkcjonowania podatników na kilku rynkach staną się niższe, dzięki czemu podniesie się ich konkurencyjność. Największą korzyść odniosą firmy z sektora MSP, ponieważ to u nich koszty stosowania przepisów podatkowych stanowią znaczącą pozycję wydatków. Bez wątpienia korzyści odczują również duże przedsiębiorstwa działające w kilku, a nawet w kilkunastu krajach Unii. Propozycja standaryzacji deklaracji VAT we wszystkich krajach Unii jest rozwiązaniem korzystnym i pożądanym. Trzeba jednak mieć na uwadze, że dostosowanie się do takiej rewolucyjnej zmiany będzie wymagało zmiany systemów rozliczeniowych zarówno po stronie podatników jak i administracji państwowych poszczególnych krajów członkowskich.

 


Wprowadzenie fakturowania elektronicznego jako standardowego trybu fakturowania przy zamówieniach publicznych.
Zasadniczo elektronizacja zamówień publicznych jest bardzo słusznym kierunkiem. Chcielibyśmy jednak przestrzec przed wprowadzaniem ogólno unijnego systemu fakturowania elektronicznego tylko na użytek zamówień publicznych. Nie wolno bowiem doprowadzić do sytuacji, gdy w funkcjonują równolegle krajowy system e-faktur oraz europejski system e-faktur dla zamówień publicznych. Rozwój e-fakturowania w zamówieniach powinien być zharmonizowany z e-fakturowaniem w ogóle. Argument, ze zamawiający będą „pionierami" e-fakturowania jest nieprzekonujący, bowiem takie podejście z góry zakłada, że systemy krajowe mają wyjść z użycia wskutek przyjęcia systemu w dziedzinie zamówień publicznych. Tymczasem, harmonizacja powinna nastąpić równocześnie w całym zakresie, niezależnie od charakteru kontrahentów.

Poprawa bezpieczeństwa produktów będących w obrocie w UE dzięki większej spójności i skuteczniejszemu egzekwowaniu przepisów z zakresu bezpieczeństwa produktów oraz dozorowi nad rynkiem.
Podkreślenia wymaga, że obowiązujące w Unii Europejskiej przepisy wyznaczają wysoki standard bezpieczeństwa i co do zasady nie wymagają one zaostrzania. Szczególnie w odniesieniu do produktów, których ramy prawne były stosunkowo niedawno zmieniane, jak np. produkty kosmetyczne wprowadzanie kolejnych zmian nie wydaje się uzasadnione. Jakiekolwiek zmiany prawodawstwa powinny być oparte o dowody, że to ustanowiony w przepisach poziom ochrony jest niewystarczający, czego nie można powiedzieć o np. produktach biobójczych czy leczniczych.
W naszej ocenie zwiększaniu poczucie bezpieczeństwa konsumentów pomogłaby raczej rzetelna (i zrozumiała dla konsumenta) informacja o rzeczywistym ryzyku, jakie wiąże się z określonymi produktami, zjawiskami, czy substancjami. Nie przyczyni się do tego natomiast przyjmowanie kolejnych pakietów legislacyjnych, o których „zasypywany" medialnymi doniesieniami nt. incydentalnych przypadków produktów niebezpiecznych konsument nigdy się nie dowie.
Odrębną kwestią jest natomiast skuteczność nadzoru nad rynkiem. W naszej ocenie bardzo często brak środków egzekwowania przepisów stanowi problem i przekłada się na brak zaufania konsumentów do bezpieczeństwa produktów. Planowany pakiet mógłby braki w tym zakresie uzupełnić wyposażając organu nadzoru w narzędzia zapewniające skuteczność przepisów.

Zapewnienie wszystkim obywatelom Unii dostępu do podstawowego rachunku płatniczego, zapewnienie przejrzystości i możliwości porównywania opłat za prowadzenie rachunku bankowego oraz ułatwienie przenoszenia rachunków bankowych między bankami.
W ocenie PKPP Lewiatan, inicjatywa polegająca na zapewnieniu wszystkim obywatelom Unii Europejskiej dostępu do podstawowego rachunku płatniczego, zasadniczo zasługuje na aprobatę. Tym niemniej należy zwrócić uwagę, że propozycja ta, jak również cel, jakim jest zapewnienie porównywania opłat za prowadzenie rachunku bankowego oraz ułatwienie przenoszenia rachunków bankowych między bankami, nie powinno skutkować obciążeniem przedsiębiorców uciążliwymi obowiązkami - w szczególności informacyjnymi, które będą generować znaczne koszty po ich stronie.