Konsultacje w sprawie transgranicznego przenoszenia siedzib statutowych spółek

Dyrekcja Generalna ds. Rynku Wewnętrznego i Usług KE prowadzi prace nad oceną potrzeby przedstawienia instrumentu ustawodawczego dotyczącego transgranicznego przenoszenia siedzib statutowych spółek.

Informacje na temat prac nad projektem mogą Państwo znaleźć na stronie http://ec.europa.eu/internal_market/consultations/2013/seat-transfer/index_en.htm

Komisja zapowiedziała dalsze badanie potrzeb i możliwości wprowadzenia dyrektywy w sprawie transgranicznego przenoszenia siedzib statutowych spółek.

Kwestię tę poruszono już w ramach bardziej ogólnych konsultacji społecznych dotyczących priorytetów wytyczonych w ramach tego planu działań. Konsultacje te prowadzono od lutego do maja 2012 r. Większość respondentów opowiedziała się za instrumentem ustawodawczym regulującym kwestię transgranicznego przenoszenia siedzib statutowych.

W przeszłości były prowadzone również merytoryczne prace nad tą kwestią. Na przykład w grudniu 2007 r. Komisja opublikowała ocenę skutków dyrektywy w sprawie transgranicznego przenoszenia siedzib statutowych spółek, zawierającą omówienie zalet i wad ewentualnych działań politycznych, w tym ocenę konsekwencji braku działań regulacyjnych w tej dziedzinie. Ostatecznie prace nad
tą inicjatywą nie były kontynuowane, ponieważ uznano, że rozwój orzecznictwa Trybunału  Sprawiedliwości Unii Europejskiej wraz z dyrektywą w sprawie transgranicznego łączenia się spółek powinny zapewnić wystarczającą podstawę dla transgranicznego przenoszenia siedzib statutowych spółek. W 2002 i 2011 r. przygotowane zostały również dwa sprawozdania grup ekspertów, które dotyczyły tej kwestii.

Ze względu na stopień złożoności zagadnień Komisja nie podjęła jeszcze decyzji co do potrzeby i możliwości wprowadzenia instrumentu ustawodawczego dotyczącego transgranicznego przenoszenia siedzib statutowych. Oprócz opinii zgromadzonych już podczas ostatnich konsultacji społecznych Komisja musi dodatkowo przeanalizować zwłaszcza kwestię tego, czy koszty związane z takim aktem prawnym nie przeważą nad jego korzyściami. Przed podjęciem ostatecznej decyzji Komisja będzie musiała uzyskać pewność, że ewentualna przyszła inicjatywa wniosłaby rzeczywistą wartość dodaną dla spółek europejskich, także z uwzględnieniem obowiązującego prawodawstwa i zmian w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Celem konsultacji jest uzyskanie bardziej wyczerpujących informacji na temat kosztów ponoszonych obecnie przez spółki przenoszące siedziby statutowe za granicę oraz zakresu korzyści, które może przynieść podjęcie przez UE działań w tej dziedzinie.
Odpowiedzi zostaną uwzględnione w ocenie zapotrzebowania na ewentualny nowy instrument i jego skutków.

Kwestionariusz zawiera pytania dotyczące zapotrzebowania na instrument ustawodawczy na szczeblu UE oraz jego możliwej treści i obecnych barier dla przedsiębiorstw, które chcą dokonać  transgranicznego przeniesienia siedziby statutowej.

Odpowiedzi na te konsultacje powinny być zwięzłe i dotyczyć jedynie poruszonych kwestii. Należy je przesłać nie później niż w dniu 16.04.2013 r. Formularz