Konieczne działania dla obrony konkurencyjności firm europejskich
2017-03-06
20 lutego br. ministrowie ds. europejskich, przemysłu, badań i pokrewnych obszarów spotkali się w Brukseli, żeby uzgodnić zasady współpracy w zakresie wzmacniania ochrony konsumenta na wspólnym rynku. Dyskutowali także o konkretnych działaniach nastawionych na wsparcie start-upów i wzmacnianie ich możliwości rozwoju oraz prowadzenia biznesu na wspólnym rynku.
BusinessEurope wystosowało list wskazujący na działania kluczowe dla obrony konkurencyjności firm europejskich. W liście zwrócono uwagę na coraz bardziej skomplikowany kontekst geopolityczny prowadzenia biznesu i powrót tendencji protekcjonistycznych.
W tym kontekście propozycje europejskiego biznesu to:
- Rozpoczęcie realizacji nowej strategii UE w zakresie polityki przemysłowej: współczesna polityka przemysłowa to polityka przemysłu połączonego z usługami; aby to osiągnąć potrzeba prostszych i odpowiadających złożonej rzeczywistości rozwiązań prawnych, które tworzyłby środowisko przyjazne dla innowacji oraz inwestycji nie tylko w technologie, ale też w kompetencje. Konieczne jest uwzględnienie perspektywy krótko-terminowej (usuwanie istniejących barier), ale też pamiętanie o perspektywie długoterminowej (zapewnienie stabilnego otoczenia do podejmowania decyzji inwestycyjnych).
- Pakiet Usługowy: zwrócono uwagę, że w szczególności istnieje potrzeba usuwania przeszkód w świadczeniu usług dla biznesu (B2B), które są kluczowe dla rozwoju przemysłu i konkurencyjności UE w ogóle; podkreślono, że założenie o dobrowolności stosowania europejskiej e-karty usługowej jest prawidłowe, ale że karta ta spełni swe zadanie tylko wtedy, gdy ułatwi firmom działanie poprzez zaoszczędzenia czasu i kosztów związanych z wypełnianiem wymogów formalnych. Biznes europejski jednocześnie zachęca do usuwania istniejących barier prawnych, w szczególności tych dla MŚP i mikroprzedsiębiorstw, i chwali propozycje poprawy obowiązującej obecnie procedury notyfikacji.
- Oczekiwany Pakiet Wdrożeniowy (tzw. „Plan Działania do Pakietu Usługowego"): biznes europejski popiera proponowane usprawnienia w systemie SOLVIT (tu więcej informacji na temat SOLVIT: http://ec.europa.eu/solvit/index_pl.htm) i propozycję Jednego Portalu Cyfrowego (Single Digital Gateway), natomiast jest zdecydowanie przeciwko Single Market Information Tool (SMIT). W zaproponowanym kształcie byłoby ono niczym innym jak obowiązkiem udostępniania danych, w tym także danych wrażliwych, np. na temat strategii biznesowej czy też polityki cenowej firmy, na żądanie Komisji pod groźbą sankcji.
- Inicjatywa Start-up i Scale-up: rozpoczynanie i rozwijanie działalności gospodarczej w Europie musi być prostsze; dwie propozycje działań wydają się szczególnie cenne: wzięcie pod uwagę potrzeb chcących się rozwijać MŚP przy projektowaniu rozwiązań dla nich ważnych, np. VAT w handlu międzynarodowym czy zasady działania Jednego Portalu Cyfrowego. I druga: ustanowienia Europejskiego Funduszu Venture Capital, który zapewniłby finansowanie dla chcących się rozwijać MŚP. Biznes europejski podkreśla, że w przypadku wdrażania tej inicjatywy Start-up i Scale-up udział krajów członkowskich jest konieczny.
- Współpraca w zakresie prawa ochrony konsumenta: biznes europejski wspiera propozycję Komisji Europejskiej, aby zacieśniać współpracę w tym zakresie przy jednoczesnym jasnym przypisaniu obowiązków z tej współpracy wynikającym instytucjom krajowym (z zachowaniem zasady proporcjonalności i wymaganego procesu).
- Patent Jednolity i Jednolity Sąd Patentowy: biznes europejski apeluje do krajów członkowskich o jak najszybsze dopełnienie wszystkich formalności wymaganych do wejścia w życie Patentu Jednolitego oraz do rozpoczęcia działalności przez Jednolity Sąd Patentowy przed końcem 2017 roku. Należy także zapewnić max. szeroki zasięg geograficzny jednolitego systemu patentowego.