Zdecydowane poparcie firm dla wzmocnienia polskiego lobbingu w Brukseli

Aż 82 proc. badanych opowiedziało się za potrzebą zwiększenia zaangażowania firmy bądź związku branżowego w działania lobbingowe, rzecznictwo oraz szerzej rozumianą obecność w Brukseli. Jedynie 18 proc. wskazało, że obecny poziom aktywności jest wystarczający. Nie było ani jednej odpowiedzi, która podważałaby celowość zabiegania o interesy firm na poziomie unijnym.

 

 wyniki

 

Bardzo cieszy tak duże poparcie dla wzmocnienia głosu polskiego biznesu w stolicy UE. W tym kontekście warto przytoczyć analizę danych unijnego rejestru przejrzystości (ang. „transparency register") przeprowadzonej przez portal „Politico", z której wynika, że w 2016 r. lobbyści w Brukseli wydali na swoją działalność w sumie 1,7 mld euro, przy czym tylko 5% tej kwoty pochodzi od krajów, które dołączyły do Unii po 2004r. Więcej od Polski wydają o wiele mniejsze państwa jak Austria, Dania, czy Portugalia. Ma to znaczenie o tyle, że ilość przeznaczanych środków  chociażby na organizację konferencji i wizyt studyjnych w Brukseli, przekłada się na tzw. „widoczność" i uwzględnienie punktu widzenia interesariusza w unijnym procesie decyzyjnym. Tymczasem aż 70% legislacji obowiązującej w Polsce, która dotyczy funkcjonowania firm decyduje się na poziomie UE.

Każdy interesariusz, który chce spotykać się z przedstawicielami instytucji UE, musi być albo osobiście, albo poprzez reprezentowaną przez siebie organizację wpisany do unijnego rejestru przejrzystości. W przeciwnym wypadku urzędnicy Komisji Europejskiej mogą odmówić spotkania,  a komisarze oraz członkowie ich gabinetów politycznych obowiązuje zakaz spotykania się z osobami, które nie figurują w rejestrze.

W Polsce działalność lobbingowa w procesie stanowienia prawa wciąż kojarzy się pejoratywnie. Dlatego warto przypomnieć, że lobbing jest działalnością legalną, regulowaną na mocy ustawy z 2005r., a prowadzony na warunkach określonych w ustawie, przyczynia się do demokratyzacji procesu stanowienia prawa, zapewniając różnym grupom interesu, takim jak organizacje pracodawców, związki zawodowe, organizacje konsumenckie możliwość prezentowania i obrony swoich stanowisk.  Ponadto, lobbing w Brukseli, który zmierza do poprawy jakości prawa stanowionego na poziomie unijnym, można określić jako działanie proeuropejskie.

 

Kinga Grafa, Dyrektorka Biura Konfederacji Lewiatan w Brukseli, Stały Przedstawiciel przy BusinessEurope
kgrafa@konfederacjalewiatan.pl

 

Pobierz pełne wyniki badania>>