Ustawa o promocji gospodarki do poprawy

W opinii Lewiatana projekt ustawy o Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji nie zawiera wielu istotnych rozwiązań, Nie ma w nim mowy o organizacji oddziałów zagranicznych Agencji, bez których nie będzie ona w stanie efektywnie realizować działań określonych w treści samego projektu. Zbyt mało uwagi poświęcono w projekcie także takim zadaniom Agencji, jak promocja gospodarcza i promocja eksportu. Skupiono się przede wszystkim na przyciąganiu inwestycji.

18 lipca br. odbyło się w Sejmie posiedzenie podkomisji ds. Rozwoju Przedsiębiorczości pracującej nad projektem ustawy o Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji /druk 582/. W posiedzeniu podkomisji wzięli udział przedstawiciele Konfederacji, którzy na forum podnieśli następujące postulaty odnośnie całokształtu procedowanego projektu:

1) Ustalenia wymaga status nowotworzonej Agencji w ramach struktury administracji rządowej.

2) Projekt nie mówi nic o organizacji oddziałów zagranicznych Agencji, bez których nowa Agencja nie będzie w stanie efektywnie realizować działań określonych w treści samego projektu.

3) Zadania Agencji określone w projekcie przewidują co prawda promocję gospodarczą kraju, promocję eksportu oraz przyciąganie inwestycji zagranicznych, ale zbyt mało uwagi projekt poświęca

2 pierwszym zadaniom. W praktyce może to oznaczać, iż Agencja chciałaby się zajmować tylko przyciąganiem inwestycji zagranicznych, a nie równorzędnie traktować wszystkie przydzielone jej zadania.

4) PKPP Lewiatan postulowała, aby Agencja miała możliwość pobierania opłat za pewne "specyficzne", indywidualne zamówienia przedsiębiorców np. przygotowanie ekspertyzy nt. konkretnego rynku, na wzór wielu Agencji z innych krajów. Te Agencje mają wprowadzone cenniki za usługi dla przedsiębiorców. Zdaniem Konfederacji nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej przez Agencję, ale może wpłynąć z czasem również i na wzrost profesjonalizmu takiej Agencji.

5) Konfederacja postulowała, aby w celu odpolitycznienia Agencji i pełnej jej profesjonalizacji Prezes Agencji był wyłaniany w drodze konkursu.

6) Rada, która w projekcie jest organem jedynie doradczym Prezesa Agencji, powinna stać się organem Agencji, w skład którego wchodziliby przedstawiciele resortów, którzy w zakresie swoich kompetencji mają promocję gospodarczą oraz przedstawiciele organizacji przedsiębiorców. Rada powinna opiniować projekty działań Agencji, projekty planów i strategii promocji przygotowywanych przez Prezesa Agencji. Powinna być swojego rodzaju organem kontrolnym w stosunku do Prezesa Agencji.

7) Projekt nie przewiduje wielu przepisów przejściowych, co powoduje, iż niektóre z zapisów projektu np. o współpracy z innymi instytucjami będą martwe. Brak również przepisów odnośnie sytuacji PAIIZ.

Wiecej informacji: Katarzyna Urbańska