Ustawa o promocji gospodarki do poprawy
2006-08-20
W opinii Lewiatana projekt ustawy o Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji nie zawiera wielu istotnych rozwiązań, Nie ma w nim mowy o organizacji oddziałów zagranicznych Agencji, bez których nie będzie ona w stanie efektywnie realizować działań określonych w treści samego projektu. Zbyt mało uwagi poświęcono w projekcie także takim zadaniom Agencji, jak promocja gospodarcza i promocja eksportu. Skupiono się przede wszystkim na przyciąganiu inwestycji.
18 lipca br. odbyło się w Sejmie posiedzenie podkomisji ds. Rozwoju Przedsiębiorczości pracującej nad projektem ustawy o Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji /druk 582/. W posiedzeniu podkomisji wzięli udział przedstawiciele Konfederacji, którzy na forum podnieśli następujące postulaty odnośnie całokształtu procedowanego projektu:
1) Ustalenia wymaga status nowotworzonej Agencji w ramach struktury administracji rządowej.
2) Projekt nie mówi nic o organizacji oddziałów zagranicznych Agencji, bez których nowa Agencja nie będzie w stanie efektywnie realizować działań określonych w treści samego projektu.
3) Zadania Agencji określone w projekcie przewidują co prawda promocję gospodarczą kraju, promocję eksportu oraz przyciąganie inwestycji zagranicznych, ale zbyt mało uwagi projekt poświęca
2 pierwszym zadaniom. W praktyce może to oznaczać, iż Agencja chciałaby się zajmować tylko przyciąganiem inwestycji zagranicznych, a nie równorzędnie traktować wszystkie przydzielone jej zadania.
4)
5) Konfederacja postulowała, aby w celu odpolitycznienia Agencji i pełnej jej profesjonalizacji Prezes Agencji był wyłaniany w drodze konkursu.
6) Rada, która w projekcie jest organem jedynie doradczym Prezesa Agencji, powinna stać się organem Agencji, w skład którego wchodziliby przedstawiciele resortów, którzy w zakresie swoich kompetencji mają promocję gospodarczą oraz przedstawiciele organizacji przedsiębiorców. Rada powinna opiniować projekty działań Agencji, projekty planów i strategii promocji przygotowywanych przez Prezesa Agencji. Powinna być swojego rodzaju organem kontrolnym w stosunku do Prezesa Agencji.
7) Projekt nie przewiduje wielu przepisów przejściowych, co powoduje, iż niektóre z zapisów projektu np. o współpracy z innymi instytucjami będą martwe. Brak również przepisów odnośnie sytuacji PAIIZ.
Wiecej informacji: Katarzyna Urbańska