Ustawa o promocji gospodarczej w Sejmie

W tym tygodniu komisja ds. Rozwoju Przedsiębiorczości rozpoczęła pracę nad ustawą o Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji. PKPP Lewiatan popiera stworzenie silnej i skutecznej instytucji działającej na rzecz promocji gospodarczej Polski. Projekt wymaga jednak poprawy.

22 sierpnia br. sejmowa Komisja Rozwoju Przedsiębiorczości rozpoczęła prace nad projektem ustawy o Polskiej Agencji Handlu i Inwestycji. Ma on na celu utworzenie, na bazie obecnie funkcjonującego PAIIZ-u, nowej agencji o nazwie „Polska Agencja Handlu i Inwestycji”. Instytucja ma być odpowiedzialna za promowanie interesów gospodarczych Polski, to jest promocję polskiej gospodarki, promocję eksportu oraz przyciąganie inwestycji zagranicznych. PKPP Lewiatan popiera stworzenie silnej instytucji, skutecznie działającej na rzecz promocji. Projekt wymaga jednak poprawienia w Komisji.

W opinii Lewiatana dopracowania wymagają m.in. zadania Agencji, tak aby zajmowała się ona nie tylko przyciąganiem inwestycji zagranicznych, ale na równi traktowała także promocję gospodarki i promocję eksportu. Uważamy za niezbędne mieszane finansowanie promocji środkami budżetowymi, funduszami unijnymi i przychodami ze świadczenia odpłatnie niektórych usług (np. indywidualnie zamawiane akcje promocyjne, indywidualnie zlecane badania rynku, itp.). Zdaniem Lewiatana Agencja winna posiadać także uprawnienia do pozyskiwania więc przychodów własnych z działalności statutowej, do wysokości kosztów podejmowanych przedsięwzięć. Nie oznacza to jednak prowadzenia działalności gospodarczej przez Agencję.

Projekt ustawy nie wspomina nic o organizacji oddziałów agencji. Zdaniem Lewiatana, aby PAHI aktywnie i efektywnie działała zarówno w Polsce, jak i za granicą niezbędne staje się uzupełnienie projektu o przepisy o organizacji oddziałów Agencji.

Agencja powinna być również przyjazna dla biznesu i traktująca go jako najważniejszego partnera. Niezbędne jest zatem prawne zagwarantowanie faktycznego udziału przedstawicieli środowisk przedsiębiorców w programowaniu i nadzorowaniu działań całego systemu promocji w Polsce.