Rada Prezydentów UNICE w Wiedniu

8 i 9 czerwca 2006r. w Wiedniu obradowała Rada Prezydentów UNICE. Głównymi tematami spotkania Prezydentów była sytuacja gospodarcza w Unii Europejskiej oraz reformy instytucjonalne i przyszłość Traktatu Konstytucyjnego. Prezydenci rozmawiali również o stanowisku UNICE wobec negocjacji dot. liberalizacji handlu światowego, a także uzgodnionym kompromisie w sprawie dyrektywy usługowej.

Spotkanie rozpoczął Martin Bartenstein, Minister Gospodarki Austrii, który podsumował półroczną prezydencję Austrii w UE i podziękował UNICE za aktywne zaangażowanie w dyskusje toczone w Unii Europejskiej. Głównymi tematami spotkania Prezydentów była sytuacja gospodarcza w Unii Europejskiej oraz reformy instytucjonalne i przyszłość Traktatu Konstytucyjnego. Prezydenci rozmawiali również o stanowisku UNICE wobec negocjacji dot. liberalizacji handlu światowego, a także uzgodnionym kompromisie w sprawie dyrektywy usługowej. Omówili bieżące sprawy UNICE, w tym także kwestie strategii komunikacyjnej oraz nowej nazwy, którą zaproponowali Prezydencji federacji UNICE na nieformalnym spotkaniu w Paryżu 7 kwietnia 2006r.

Sytuacja gospodarcza w UE

Materiałem wyjściowym do dyskusji nad sytuacją gospodarczą była prezentacja Jean-Paul Mingasson, Głównego Doradcy UNICE. W gospodarce europejskiej wyraźnie widać ożywienie - w 2006 roku przewidywany jest wzrost na poziomie 2,6% - jednak w dużym stopniu wynika ono z pomyślnej koniunktury w gospodarce światowej. Konieczna jest jednak świadomość wyzwań, które wciąż stanowią poważne zagrożenie dla stabilności sytuacji gospodarczej na świecie i w UE. Wysokie ceny ropy, wysoki poziom deficytów prowadzący do nierównowagi pomiędzy euro i dolarem i niepewność co do dalszego przebiegu negocjacji WTO zdecydowanie zwiększają niepewność w gospodarce światowej. W Unii Europejskiej źródłem niepokoju jest wysoki poziom deficytu - 7 krajów przekracza obowiązujący limit 3%, a Pakt Stabilizacji i Rozwoju nie wydaje się skutecznie dyscyplinować kraje członkowskie. OECD i MFW miały zastrzeżenia do polityki monetarnej realizowanej przez Europejski Bank Centralny. Dodatkowym problemem jest wyraźnie słabszy rozwój gospodarczy w krajach strefy euro i niechęć do przeprowadzenia koniecznych reform. Narodowe Programy Rozwoju przedstawione przez kraje UE nie zakładają wystarczająco ambitnego programu działań, który pozwoliłby skutecznie reformować europejską gospodarkę. Francja. Włochy, Polska i Niemcy wymienione zostały jako kraje, w których przed gospodarką stoją szczególne wyzwania.

Biznes europejski oczekuje przeprowadzenia reform mikro- i makroekonomicznych, które są niezbędne dla poprawy sytuacji gospodarczej w UE. Członkowie UNICE powinni zdecydowanie wypowiadać się przeciwko wspieraniu narodowych, a nie europejskich, interesów w gospodarce i wspierać Komisję Europejską w zapobieganiu 'patriotyzmowi gospodarczemu'.

Przyszłość Europy - reformy instytucjonalne

Jerome Chauvin, Dyrektor Departamentu Prawnego UNICE, omówił dotychczasowe stanowiska UNICE wobec Konstytucji i zaprezentował możliwe dalsze działania na poziomie UE. Traktat nicejski, obowiązujący obecnie, był rozwiązaniem tymczasowym, które nie pozwoli na skuteczne funkcjonowanie poszerzonej Unii Europejskiej - nie przewiduje on bowiem rozwiązań instytucjonalnych w UE liczącej 28 państw. W Komunikacie w 10 maja Komisja Europejska zaproponowała, aby państwa członkowskie podejmowały pogłębioną współpracę odnośnie kwestii społecznych i gospodarczych, także w tych obszarach, które nie są objęte Traktatem nicejskim. Komisja zaproponowała także, aby w obszarach współpracy z zakresy wymiary sprawiedliwości oraz bezpieczeństwa państwa członkowskie wyraziły zgodę na podejmowanie decyzji większością kwalifikowaną, a nie jednogłośnie. UNICE uważało, że Komunikat KE nie kładł wystarczającego nacisku na konieczność znalezienia pilnego rozwiązania kryzysu instytucjonalnego. UNICE uważa także, że państwa członkowskie muszą podjąć decyzje, które poprawią zarządzanie Unią, pozwolą na przeprowadzenie niezbędnych reform, przyśpieszą integrację jednolitego rynku oraz pokażą korzyści z rozszerzenia UE. Pomimo deklaracji na poziomie liderów krajów UE i Komisji Europejskiej rozwiązania instytucjonalne i kalendarz ich wprowadzenia nadal nie są jasno określone. Prezydencji federacji UNICE zostali poproszeni o wypowiedź, na ile UNICE powinno się w dyskusje o Traktacie konstytucjonalnym angażować i jakie powinno zająć stanowisko.

Prezydent federacji austriackiej w swoim wystąpieniu zgodził się z wystąpieniem Kancelaria Schussela, który stwierdził, że tekst Traktatu jest jedynym, o którym należy dyskutować, ponieważ innego nie ma. Wyraził nadzieję, że Szczyt UE 15-16 czerwca zatwierdzi bardziej ambitny kalendarz działań niż ten przewidziany w Komunikacie KE. Nowe rozwiązania powinny wejść w życie w 2009 roku, kiedy będzie wybierany nowy Parlament Europejski i rozpocznie się kadencja nowej Komisji.

Federacje brytyjska, belgijska, francuska, włoska i holenderska zdecydowanie wypowiedziały się przeciwko obecnemu tekstowi Traktatu. MEDEF i VNO potwierdziły, że powtórzenie referendum w obu krajach przyniosłoby taki sam wynik i niemożliwa jest dyskusja nad obecnym tekstem. Ponadto wszystkie 5 federacji stwierdziły, że UNICE nie powinno uczestniczyć w dyskusji politycznej -  a taką jest według nich dyskusja nad Traktatem - powinny natomiast zabierać głos w kwestiach o bezpośrednim znaczeniu dla przedsiębiorców.

Anna Karaszewska w swoim wystąpieniu zwróciła uwagę, że UNICE powinno aktywnie uczestniczyć w debacie na temat rozwiązań instytucjonalnych - nie tylko dlatego, że przedsiębiorcy europejscy potrzebują dobrze funkcjonującej Unii, ale także dlatego, że zabiera głos w imieniu dużej i ważnej grupy obywateli Unii Europejskiej. W stanowisku UNICE przekazanym Radzie Europejskiej powinno się znaleźć zdecydowane poparcie dla poprawy systemu zarządzania UE, który musi umożliwić przyspieszenie wzrostu gospodarczego i tworzenie nowych miejsc pracy w UE. Anna Karaszewska przedstawiła także wyniki badania opinii publicznej w Polsce, z godnie z którą większość społeczeństwa opowiada się za uchwaleniem Traktatu konstytucyjnego dla Europy. Zapytani o obecnie dyskutowany traktat, Polacy opowiadają się za przygotowaniem nowego tekstu, jednak wyraźnie popierają szczegółowe propozycje zawarte w obecnym tekście.

Po wystąpieniu Anny Karaszewskiej głos zaczęły zabierać te federacje, które, podobnie jak PKPP Lewiatan, opowiadają się za aktywnym udziałem UNICE w debacie konstytucyjnej.

Prezydent Seilliere podziękował za dyskusję, która będzie wskazówką, jak Prezydent UNICE ma odpowiadać na pytania os stanowisko UNICE wobec Konstytucji. Większość federacji wyraźnie opowiedziała się za aktywną postawą UNICE w debacie konstytucyjnej. Jednak. stanowisko UNICE będzie uwzględniało wszystkie obszary, które są istotne dla europejskich przedsiębiorców.

 

Rekomendacje nieformalnego spotkania Prezydentów UNICE w Paryżu, 7 kwietnia

 

Philippe de Buck, Sekretarz Generalny UNICE, zaprezentował najważniejsze wnioski ze spotkania Prezydentów w Paryżu, w tym listę 6 obszarów, na których koncentrować będą się działania lobbingowe i komunikacyjne UNICE:

- Konieczność implementacji reform na rzecz wzrostu gospodarczego i tworzenia nowych miejsc pracy
- Podjęcie działań na rzecz dalszej integracji rynków europejskich
- Konieczność rozwiązania kryzysu instytucjonalnego w UE
- Działania przeciwdziałające narodowym protekcjonizmem
- Rozszerzenie powinno być przedstawiane jako źródło nowych możliwości a nie obaw
- Aby utrzymać europejski model socjalny trzeba go unowocześnić

Zgodnie z decyzją, UNICE będzie miało nową nazwę - Federacja Europejskiego Biznesu. Nowa nazwa będzie funkcjonować razem ze słowem UNICE, które jest dobrze znaną 'marką' w UE. UNICE zaprosiło do współpracy 3 agencje konsultingowe, które pracują nad nową wizualizacją UNICE oraz programem kampanii,  w czasie których promowane byłyby uzgodnione priorytety, na poziomie europejskim i narodowym.

WTO

Adrian van den Hoven, dyrektor Departamentu Spraw Zagranicznych UNICE, przedstawił stanowisko UNICE wobec zbliżającej się finałowej rundy negocjacji WTO. UNICE bardzo zdecydowanie opowiada się za postępem w negocjacjach, bowiem to przedsiębiorcy europejscy będą najbardziej poszkodowani, jeśli system wielostronny zastąpiony zostanie porozumieniami dwustronnymi. UNICE opowiada się za ustępstwami ze strony UE w kwestii rolnictwa, zwiększy to bowiem szanse uzyskania lepszych warunków jeśli chodzi o liberalizację usług, redukcję taryf i barier pozataryfowych.

Nawet w ramach UNICE istnieją rozbieżności, jak daleko UE powinna pójść w ramach ustępstw. MEDEF, CEOE oraz IBEC nie zgadzają się na znaczne ustępstwa w kwestii subsydiów rolnych. Jednak w ostatecznym stanowisku UNICE znalazł się zapis o konieczności otwarcia się UE w kwestiach rolnictwa.

UNICE zwróciło się do federacji o naciski na poziomie narodowym, tak aby kraje UE zgodziły się na poszerzenie mandatu negocjacyjnego Komisarza Mandelsona. UNICE przygotuje list, który mógłby być opublikowany wspólnie przez Prezydenta Seilliere oraz prezydentów narodowych federacji.

Dyrektywa usługowa

Philippe de Buck przedstawił podsumowanie pierwszego czytania dyrektywy usługowej. Zwrócił uwagę na korzystne zmiany, które wprowadziła Komisja Europejska w stosunku do tekstu przyjętego przez Parlament, a także przyjęte przez Radę ds. Konkurencyjności zapisy wprowadzające mechanizm przeglądu i notyfikacji narodowych wymogów dla usługodawców świadczących usługi ponadgraniczne.

Anna Karaszewska w swoim wystąpieniu podkreśliła, ze dla Lewiatana nie jest to idealny tekst dyrektywy, ale, mając świadomość braku woli politycznej dla przyjęcia bardziej liberalnej wersji, UNICE powinno zabiegać o jak najszybsze dokończenie procesu legislacyjnego, tak aby dyrektywa jak najszybciej mogła wejść w życie. UNICE powinno pilnować, aby w drugim czytaniu nie wprowadzono dalszych poprawek do tekstu, które mogłyby ograniczać swobodę usług. Dla UNICE i federacji priorytetem powinna być także współpraca z Komisją i rządami krajów członkowskich nad przygotowaniem właściwej implementacji dyrektywy.

Prezydent Seilliere podziękował i pogratulował Lewiatanowi ogromnego zagazowania podczas pierwszego czytania dyrektywy usługowej.

Rozszerzenie UE

Dyrektor Generalny DI przedstawił wnioski z raportu podsumowującego dwa lata rozszerzenia, przygotowanego przez londyńskie Centre for European Reform na zamówienie DI.  Raport stwierdza jednoznacznie, ze rozszerzenie miało pozytywny wpływ na gospodarki zarówno starych jak i nowych krajów UE, zwiększyło obroty handlowe i stworzyło nowe miejsca pracy w całej UE. Ponadto koszt rozszerzenia był bardzo niski - zaledwie 0,1% PKB całej Unii Europejskiej. Nie można mówić o dumpingu społecznym czy podatkowym jako efektach rozszerzenia, natomiast wzrost konkurencyjności w ramach UE zmusił firmy europejskie do reform, które pozwoliły im utrzymać dobrą pozycję w UE i na świecie.

Prezydenci UNICE poparli rozszerzenie UE o Bułgarię i Rumunię.

Członkostwo w UNICE

Prezydencji UNICE zaaprobowali przyznanie statusu pełnego członka ZDS - federacji ze Słowenii - oraz utrzymanie statusu członka stowarzyszonego dla ACPR - konfederacji z Rumunii.