Europejski biznes popiera unijną strategię w dziedzinie handlu i konkurencyjności

Europa musi sprostać wyzwaniom, jakie niesie ze sobą konkurencja dwudziestego pierwszego wieku – przede wszystkim rosnąca konkurencja ze strony krajów rozwijających się – dzięki agresywnej polityce, której celem jest przywrócenie Europie konkurencyjności oraz zapewnienie przedsiębiorstwom w Unii Europejskiej właściwej roli w zakresie generowania wzrostu gospodarczego i tworzenia nowych miejsc pracy. Aż do chwili obecnej kluczowa rola, jaką odgrywają handel i inwestycje oraz ich wpływ na konkurencyjność Unii Europejskiej, jak również zmiany strukturalne, stanowiły swojego rodzaju brakujące ogniwo w unijnej Strategii Rozwoju i Zatrudnienia.

Dzięki nowej strategii w dziedzinie handlu i konkurencyjności– “Globalna Europa: Konkurując na świecie”, Unia Europejska będzie w stanie podjąć najważniejsze wyzwania, przed jakimi stoją europejskie przedsiębiorstwa w sferze handlu międzynarodowego, w tym między innymi:

1. Ponowne zobowiązanie do wznowienia na forum WTO negocjacji w ramach rundy Doha w celu szybkiego zawarcia ambitnego porozumienia.
2. Znacznie większy nacisk na możliwości wzrostu gospodarczego w kontekście rozpoczęcia nowych rozmów w sprawie zawarcia dwustronnych bądź regionalnych umów o wolnym handlu z krajami, których rynki bardzo szybko się rozwijają, jak na przykład kraje ASEAN lub Rosja.
3. Spójna strategia dostępu do rynku w celu zniesienia rosnącej liczby barier pozataryfowych, które ograniczają konkurencyjność europejskich przedsiębiorstw.
4. Bardziej zdecydowana strategia postępowania w sprawie rozwiązania dwustronnych problemów handlowo-inwestycyjnych z Chinami.

Ponadto europejski biznes z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie komisarza ds. handlu dotyczące usunięcia niespójności w europejskich politykach, które podkopują globalną konkurencyjność europejskich przedsiębiorstw lub całych branż.

Konfederacja Europejskiego Biznesu – UNICE – będzie dokładać wszelkich starań, aby Unia Europejska zrealizowała tę strategię wprowadzając w życie zawarte w niej wskazówki.

“Rok temu na w trakcie sympozjum poświęconego dostępowi do rynku UE poprosiłem komisarza do spraw handlu, pana Petera Mandelsona, o to, aby w dziedzinie polityki handlowej Unia Europejska położyła większy nacisk na program reform w celu wzmocnienia międzynarodowej konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw. Dzięki nowej strategii w zakresie handlu i konkurencyjności, która zostanie dzisiaj uruchomiona, komisarz Mandelson pomoże Europie uporać się z głównym wyzwaniem dwudziestego pierwszego wieku: konkurencją ze strony rozwijających się potęg handlowych w Azji i Ameryce Południowej. Nowa strategia kładzie silny nacisk na konkurencyjność, wzrost oraz miejsca pracy i stanowi w tym zakresie właściwy kierunek działań w Europie.” – powiedział przewodniczący UNICE Ernest-Antoine Seillière.


UNICE – Konfederacja Europejskiego Biznesu – reprezentuje ponad 20 milionów małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Członkowie UNICE, którzy aktywnie zajmują się problemami Europy od 1958 roku, to 39 centralnych federacji branżowych i organizacji pracodawców z 33 krajów, współpracujących ze sobą w celu zapewnienia w Europie wzrostu gospodarczego i konkurencyjności.