Bliski koniec pierwszego czytania dyrektywy usługowej

29 maja 2006r. Rada ds. Konkurencyjności uzgodniła tekst dyrektywy usługowej, w ramach tzw. porozumienia politycznego. Porozumienie w Radzie kończy procedurę pierwszego czytania dyrektywy - 16 lutego odbyło się głosowanie w Parlamencie Europejskiej, a 4 kwietnia Komisja Europejska przedstawiła poprawiony tekst dyrektywy, uwzględniający w znacznej części poprawki zgłoszone przez eurodeputowanych.

W porównaniu z pierwszym projektem dyrektywy, zaprezentowanym przez KE w styczniu 2004 roku, nastąpiło - przede wszystkim w wyniku głosowania w PE - kilka istotnych zmian. Ograniczeniu uległ zakres dyrektywy - wyłączone zostały usługi publiczne o charakterze nieekonomicznym, usługi agencji pracy tymczasowej, a także usługi audiowizualne i ochrona zdrowia. Z dyrektywy zniknęła także reguła kraju pochodzenia, zapisana w art. 16, zgodnie z którą firma świadcząca usługi w innym kraju podlegałaby tylko przepisom kraju, w którym ma siedzibę. Zastąpiona została regułą swobody świadczenia usług, która co prawda gwarantuje możliwość oferowania i świadczenia usług w innych krajach, jednak pozostawia rządom tych krajów wprowadzanie ograniczeń ze względu na ochronę zdrowia publicznego, porządku i środowiska oraz kwestie polityki publicznej. Z dyrektywy zniknęły także zapisy dotyczące usuwania barier administracyjnych dla pracowników delegowanych. Utrzymane zostały natomiast zapisy ułatwiające usługodawcom zakładanie firm na terenie innych krajów UE.

Rada ds. Konkurencyjności utrzymała niemal wszystkie zapisy zaproponowane przez Komisję 4 kwietnia, dodając jednocześnie w art. 41.5 bardzo ważny z punktu widzenia przedsiębiorców obowiązek informowania przez państwa członkowskie o ograniczeniach dla usługodawców świadczących ponadgraniczne usługi. Każdego roku Komisja Europejska publikować będzie informacje - tzw. orientations - nt. obowiązujących ograniczeń. Będzie mogła także zwracać się do państw członkowskich o ich zniesienie, jeśli uzna, ze ograniczają one w istotny sposób świadczenie usług w Unii Europejskiej.

Według PKPP Lewiata osiągnięcie kompromisowego stanowiska Rady Konkurencyjności Unii Europejskiej w sprawie projektu dyrektywy usługowej to dopiero pierwszy krok w stronę stworzenia prawdziwego jednolitego rynku usług w Unii Europejskiej. Mamy jednak świadomość, że w związku z wynikami głosowania Parlamentu Europejskiego z 16 lutego, popartymi następnie przez Radę Europejską, nie można było realistycznie oczekiwać powrotu do pierwotnej wersji projektu wniesionej w styczniu 2004 roku przez Komisję Europejską. Dlatego też PKPP Lewiatan uważa, że kompromis, osiągnięty 29 maja, jest dla przedsiębiorców do zaakceptowania, szczególnie ze względu na wprowadzony w art. 41.5 - i postulowany także przez Lewiatana - system informacji i oceny przez Komisję Europejską wymogów dla firm świadczących usługi ponadgraniczne. Ta poprawka zobowiązuje państwa członkowskie do informowania Komisji Europejskiej o wszystkich regulacjach i przepisach obowiązujących firmy oferujące i świadczące usługi poza granicami macierzystego kraju. Komisja będzie co roku sporządzała raport na temat tych przepisów, udostępniany wszystkim przedsiębiorcom.  Komisarz McCreevy zadeklarował, że Komisja będzie zwracać uwagę, czy przepisy te nie stanowią nieuzasadnionego ograniczenia dla swobody świadczenia usług w Unii Europejskiej.

Podczas gdy dyrektywa w swej pierwotnej wersji dawała gwarancję, ze jednolity rynek usług  zacznie funkcjonować; dyrektywa w wersji uzgodnionej 29 maja daje zaledwie taką możliwość, pozostawiając nadal wiele uznaniowości w państwach członkowskich i ograniczając liczbę sektorów usług, które będą dyrektywą objęte. 

"Aczkolwiek żałujemy, że ambitniejsza wersja dyrektywa usługowa stała się ofiarą protekcjonizmu w Unii Europejskiej i ochrony narodowych interesów, pamiętamy, że jeszcze rok temu niektóre kraje zapowiadały, że dyrektywa nigdy nie wejdzie w życie. Dlatego cieszy nas przyjęcie postulowanych przez przedsiębiorców rozwiązań dotyczących systemu monitoringu przepisów ograniczających przepływ usług i będziemy zabiegać o to, aby postulaty środowiska przedsiębiorców były uwzględnione przy tworzeniu systemu implementacji dyrektywy usługowej" - powiedziała Henryka Bochniarz, Prezydent PKPP Lewiatan.

Nadal będziemy więc nalegać na poprawienie w drugim czytaniu w Parlamencie Europejskim tych postanowień dyrektywy, które mogą spowodować, że przedsiębiorcy działający w Unii Europejskiej będą nadal napotykali na niejasne przepisy i bariery administracyjne. Za najważniejsze obecnie w tej dziedzinie zadanie rządów, instytucji unijnych i zainteresowanych środowisk biznesu uważamy jednak podjęcie już teraz przygotowań do wprowadzenia dyrektywy usługowej w życie. To właśnie od dobrego systemu implementacji i współpracy między krajami członkowskimi UE zależeć będzie, czy rynek dla usług stanie się w końcu źródłem wzrostu gospodarczego i tworzenia nowych miejsc pracy w Unii Europejskiej.