Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m

W odpowiedzi na pismo dotyczące projektu ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (sygn.. DGM.WBZOP.1.0211.4.18.2017.SK), przekazaliśmy poniższe uwagi.

1. Konieczne jest ujednolicenie stosowanych w ustawie pojęć „właściciel" oraz „armator", który definiowany jest w projekcie jako właściciel jednostki pływającej lub osoba, który uzyskała tytuł prawny do władania jednostką pływającą we własnym imieniu (art. 3 pkt 5).

Zgodnie z art. 5 ust. 4 projektu wniosek o rejestrację jednostki pływającej do rejestru składa właściciel lub armator, wniosek zawiera informację o danych właściciela oraz danych armatora  (art. 6 ust. 1 pkt 2 projektu), podczas gdy już zgodnie z art. 9 ust. 2 projektu o zmianie danych zawartych w dowodzie obowiązany jest zgłosić już tylko armator. W centralnej bazie danych jednostek pływających mają być gromadzone dane o armatorach (art. 12 ust. 3), zaś art. 13 przewiduje możliwość nałożenia kary grzywny na armatora (a już nie właściciela) jednostki pływającej, który nie dopełnił obowiązku rejestracji, zgłoszenia zmiany danych itd. Także przepisy przejściowe (art. 18) nakładają obowiązki rejestracji itd. jedynie na armatora. Zasadne wydaje się doprecyzowanie i ujednolicenie pojęć w tym zakresie tak, aby było jasne, czy przepisy, które odnoszą się wyłącznie do „armatora" znajdą zastosowanie także do „właściciela".

2. Wydłużony powinien zostać przewidziany w art. 9 ust. 2 projektu 14-dniowy termin na zgłoszenie do rejestru informacji o zbyciu jednostki lub zmianie danych podlegających wpisowi do dowodu rejestracyjnego (np. do 30 dni tak jak w przypadku pojazdów samochodowych).

3. Rozważenia wymaga też zasadność obowiązku uzyskania numeru identyfikacyjnego oraz oznaczeń (co wiąże się z dodatkowymi obciążeniami finansowymi i formalnymi) przez jednostki pływające użytkowane już przed dniem wejścia w życie ustawy, jak też nałożony na właścicieli/armatorów obowiązek rejestracji w Centralnym Rejestrze jednostek zarejestrowanych obecnie w innych rejestrach. Rozważyć należy rozwiązanie polegające  na urzędowym przeniesieniu wpisów z obecnie istniejących rejestrów do Centralnego Rejestru.