Uwagi - rozporządzenie ws. zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposoby rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych

Treść listu do Piotra Warczyńskiego, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Zdrowia.

W odpowiedzi na pismo otrzymane w dniu 22 października 2014 r., znak: MZ-UZ-AK-70-2/EW/14, przedstawiam następujące uwagi do przekazanego projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenia w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposoby rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń
ze środków publicznych
.

W zakresie uwag ogólnych wątpliwości budzą następujące kwestie:

1) w Ocenie Skutków Regulacji nie wskazano, że wprowadzenie kolejnych obowiązków na świadczeniodawców obciąża podmioty lecznicze, co w konsekwencji wywoła skutki w postaci obciążeń finansowych; ocena projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wzoru karty diagnostyki i leczenia onkologicznego wskazuje, że karta będzie miała formę papierową, a więc do raportowania dla NFZ będzie konieczne przepisanie tych danych - ktoś będzie musiał to wykonywać; również prowadzenie i raportowanie w zakresie nowej kolejki to kolejne obciążenia administracyjne i finansowe; w Ocenie Skutków Regulacji nie ma również żadnej informacji o skutkach finansowych dla POZ; jak wynika z uzasadnienia projekt przewiduje zwiększenie obowiązków sprawozdawczych tym samym w Ocenie Skutków Regulacji należy wskazać, że projekt przynosi obciążenia finansowe dla świadczeniodawców, szczególne znaczenie ma to dla małych podmiotów, które nie posiadają odrębnych osób odpowiedzialnych za przygotowywanie tak rozbudowanej sprawozdawczości;

2) zgodnie z projektem rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wzoru karty diagnostyki i leczenia onkologicznego lekarz nie będzie wpisywał w kartę kodów, tylko wybierać będzie z listy rodzaje leczenia, albo rodzaje dalszego skierowania; także ręcznie będzie wpisywał rozpoznanie, stąd będzie łatwo o pomyłkę; tym samym karta nie będzie w tym zakresie kompatybilna z obowiązkami wynikającymi z przekazanego projektu; w opinii Konfederacji Lewiatan istotne jest, aby nowe obciążenia były jak najmniej uciążliwe, a projekty rozporządzeń przygotowywane w Ministerstwie Zdrowia były spójne i nie wprowadzały niepotrzebnych barier administracyjnych;

3) wątpliwości budzi w jaki sposób NFZ planuje kontrolować pacjentów, którzy na podstawie karty onkologicznej wpiszą się na badania, a jednocześnie wpiszą też się na zwykłą kolejkę do MR albo TK, albo innych badań lub specjalistów; nie ma wzmianki, ani propozycji monitorowania pacjentów, którzy i tak nadal będą próbowali wpisać się do kilku kolejek w oparciu o różne przesłanki i to samo lub inne skierowanie.

 

W zakresie poszczególnych przepisów prosimy o przyjęcie następujących uwag:

1) w § 1 pkt 2 projektu wnosimy o usunięcie zmiany wprowadzanej w lit. d projektu - w naszej opinii raportowanie do NFZ danych dotyczących np. adresu przedstawiciela ustawowego małoletniego pacjenta jest bezzasadne i stanowi dodatkowe obciążenie dla świadczeniodawców;

2) wyjaśnienia wymaga, jak umieszczenie pacjenta w kolejce określone w § 1 pkt 5 lit. a tiret piąte projektu będzie można pogodzić z regularnymi kolejkami;

3) w § 1 pkt 8 lit. d projektu proponujemy dodanie jako przyczyny skreślenia: „wpisanie się na listę do innego świadczeniodawcy";

4) w § 1 pkt 8 lit. f projektu, w zakresie dodawanej tabeli nr 13, proponujemy dodać „skierowanie na zabieg operacyjny bez diagnostyki wstępnej" oraz „skierowanie na zabieg operacyjny po diagnostyce pogłębionej" - powiązanie z uwagą numer 15 do projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wzoru karty diagnostyki i leczenia onkologicznego przekazaną w piśmie z dnia 7 listopada 2014 r., znak: KL/730/320/3225/DB/2014; w naszej opinii lekarz specjalista powinien mieć możliwość skierowania na zabieg operacyjny, tak jak lekarz POZ;

5) w § 1 pkt 8 lit. f projektu, w zakresie dodawanej tabeli nr 14, proponujemy dodać „zabieg operacyjny bez diagnostyki wstępnej" oraz „zabieg operacyjny po diagnostyce pogłębionej" - uzasadnienie jak w uwadze szczegółowej pkt 4;

6) w § 1 pkt 8 lit. f projektu, w zakresie dodawanej tabeli nr 5, proponujemy dodać „oczekiwanie na zabieg operacyjny bez diagnostyki wstępnej" oraz „oczekiwanie na zabieg operacyjny po diagnostyce pogłębionej";

7) w zakresie § 1 pkt 9 projektu dotyczącego zmiany załącznika nr 4 należy wskazać, że brakuje kodu dotyczącego przyjęcia, gdy nastąpi ono w oparciu o kartę diagnostyki i leczenia onkologicznego.

 

W naszej ocenie należy dokładnie rozważyć, czy wszystkie informacje muszą być w tym trybie przekazywane do NFZ. Uzasadnienie w żaden sposób nie wyjaśnia zasadności zbierania poszczególnych danych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, a podstawą budowy rozporządzenia powinna być właśnie odpowiedź na pytania, które dane są niezbędne
dla Funduszu i w jakim celu dane te Fundusz zbiera.

Niestety, propozycja przygotowana przez Ministerstwo Zdrowia nie odpowiada na te pytania, a wprowadzanie nowych rozwiązań prawnych nie może wiązać się przede wszystkim z tworzeniem nowych obowiązków administracyjnych i finansowych dla świadczeniodawców, które mogą w konsekwencji  wpłynąć na obsługę pacjentów (lekarz coraz więcej czasu spędza na wypełnianiu dokumentów dla NFZ zamiast poświęcić ten czas dla pacjentów).